Gå til innhold
Nye tider for norske takstmenn. Illustrasjonsfoto.
2016

Nye tider for norske takstmenn

– Snart vil folk selge boligen gjennom en app på mobilen. Da blir takstmannens rolle enda viktigere, sier Espen Fuglesang i NITO Takst.

(Saken stod på trykk i Teknisk ukeblad 05/16)

Lederen for de 550 takstingeniørene i NITO mener vi står foran en digital revolusjon som vil endre måten folk kjøper og selger bolig på.

– Vi i NITO Takst synes det er spennende med nye, digitale løsninger og prøver hele tiden å være i front av utviklingen. Blant annet har vi en digital, visuell løsning av boligsalgsrapporten, sier Fuglesang.

Den nye generasjonen som kommer nå er vant til å handle på nett, mener Fuglesang. De trenger ikke nødvendigvis en megler som kommer hjem til dem.

Kan gjøre alt selv

– Den nye teknologien gjør at vi vil få nettbaserte løsninger som forenkler boligsalget. Selgeren kan gjøre jobben selv fra a til å. Slike digitale løsninger er rett rundt hjørnet i Norge, og de kommer enten man vil eller ikke, sier Fuglesang.

Han mener NITO Takst er godt posisjonert for en slik utvikling med nye, topp moderne dataplattformer.

– Når folk selger boligen sin selv via en app, vil takstmennene få en mye større betydning. De kan være den eneste profesjonelle parten en forbruker har kontakt med og som man er avhengig av til å gjøre den tekniske undersøkelsen. Selgeren er nødt til å ha bistand av en som kan dokumentere den tekniske tilstanden og måle de riktige arealene i boligen.

Vil gi trygghet

I dag er det som regel megler som engasjerer takstmann. Meglerne kjenner takstmennene i sitt område og vet hvem som er dyktige. Dersom boligselgeren selv skal finne fram til en takstmann, risikerer de å få en som ikke har den nødvendige kompetansen.

– I dag kan hvem som helst kalle seg takstmann uavhengig av kompetanse. Er du en god skuespiller, får du jobb. Slik kan det ikke være når du som forbruker skal gå ut på egenhånd. Da må du vite at takstmannen har den kunnskapen som er nødvendig for at du skal gjøre en trygg handel. Vi har altfor mange rettssaker i Norge som bygger på at man har høyere forventninger til det man kjøper på grunn av for dårlig informasjon. Så vi er nødt til å få en regulering av kompetansekrav for bransjen.

Fuglesang vil at takstmann skal bli en beskyttet tittel på samme måte som eiendomsmegler.

– Mange av de rundt 1700 takstmennene i Norge har god kompetanse, men bakgrunn og tilnærming til yrket spriker mye. De har forskjellige styrker og svakheter som vi ønsker å utligne, slik at vi får en mer homogen gruppe.

Bachelor i takst

NITO Takst utvikler nå et treårig bachelorløp for takstutdanning i samarbeid med Høgskolen i Bergen.

– Vi ser for oss en overgangsordning der dagens takstmenn med solid erfaring og kompetanse må bestå en eksamen, mens nye takstmenn må ta full utdanning. Ordningen vil ligne på den eiendomsmeglerne hadde da de for noen år siden var igjennom tilsvarende prosess.

Men for at noen skal ønske å ta en såpass grundig takstutdannelse, mener Fuglesang det er helt nødvendig at myndighetene bestemmer at minimumskompetansen skal være på dette nivået.

Møtte departementet

24. mai møtte NITO Takst  Finansdepartementet, og Fuglesang har tro på at departementet ser behovet for en regulering.

– I løpet av sommeren kommer det nye kompetansekrav til takstmenn som skal taksere naturskader. Landbruksdirektoratet og forsikringsselskapene vil sikre kvaliteten på den tjenesten de bestiller. Det er et tydelig signal. Hvorfor skal ikke vanlige forbrukere ha den samme tryggheten?

Det haster å få på plass offentlige krav, understreker Fuglesang.

– Dagens måte å selge bolig på er ikke fremtiden. Den teknologiske utviklingen går raskt, og det blir snart store endringer. Det tar tid å få på plass en regulering, så vi har bare tiden og veien, sier Espen Fuglesang.

Godtar ikke takst fra takstmenn

Flere banker godtar ikke lenger verditakst fra takstmenn ved refinansiering og bytte av bank, men bruker sitt eget system, Etakst. Det mener NITO Takst er svært betenkelig og håper Finanstilsynet vil gripe inn.

– Jeg fikk nylig en e-post fra et av våre medlemmer som hadde laget en verditakst for en kunde. Taksten viste at kundens lånebeløp nå var godt innenfor 60 prosent, og kunden gikk i banken for å be om lavere rente. Men banken sa at de ikke lenger tar stilling til verditakster, forteller Espen Fuglesang i NITO Takst (bildet).

Banken forklarte at de hadde gått over til Etakst, som er nettbasert. I dette tilfellet sendte banken en eiendomsmegler som var der i fem minutter og leverte en takst som var langt lavere enn 60 prosent.

– De fleste meglerkontorer er eid av banker, og det er en kobling man kan stille spørsmål ved. Har banken en egeninteresse i størrelsen på verditaksten? Kan boligeiere være trygge på at taksten er riktig når den ikke er satt av en uavhengig takstmann?

Espen Fuglesang mener Finanstilsynet må vurdere dobbeltrollen som bankene nå har inntatt som takstmann og lånegiver, og om banker og andre finansinstitusjoner kan nekte å ta stilling til verditakster fra takstmenn.

NITO Takst er 25 år

NITO Takst ble etablert i 1991 som en konkurrerende takstorganisasjon til Norges Takseringsforbund.

Medlemmene i NITO Takst har minimum byggteknisk ingeniørutdanning og/eller mesterbrev, samt bred erfaring i byggtekniske fag. De har gjennomført NITO Taksts grunnopplæring i samarbeid med Universitetet i Stavanger.

Siden oppstarten har medlemstallet i NITO Takst steget fra 220 til rundt 550. I en bransje som har vært uoversiktlig og svært sammensatt, har NITO Takst framstått som et kvalitetsmerke med sikring av faglig kompetanse og pålitelighet.

Publisert: Sist oppdatert: