Gå til innhold
2016

Bøh, matte

Matte er ikke kun for de mest skoleflinke. Ole Marius Svendsen overkom mattefrykten sin. Han sier "bøh", og deler her en hemmelighet for å gjøre livet lettere for andre.

Ole Marius Svendsen
Ole Marius Svendsen vil at mange flere skal satse på matematikk og realfag. - Grunnen til at jeg ønsker at du som elev skal gå realfagene er at du vil gå i møte en karriere med uendelige muligheter.

Matematikkfaget er under debatt, blant annet etter økte krav til mattekarakterer for å komme inn på lærerskolen.

■ Mange ungdommer sliter med matten, som Ole Marius Svendsen gjorde. I dag er han likevel ingeniør, noe han takker sin mattelærer på forkurs ingeniør i Bodø for.

Ole Marius Svendsen er nyutdannet ingeniør og fagansvarlig i NITO Studentene. Les hans kronikk om hans forhold til matematikk:

Til deg som elev, velkommen til et spennende veivalg til hva du ønsker å gjøre som voksen om noen år.

Den videregående skolen kan være utrolig givende men den kan også være tøff å komme seg igjennom.

Husk å stille med ambisjoner, og ikke gi opp, det finnes mange veier til ditt mål om plan A ikke funker.

Som realfagsentusiast ønsker jeg å oppmuntre og utfordre deg til å gå realfagene. Gjør et ærlig forsøk, det lønner seg. Selv om matte er vanskelig sitter jeg inne med en tro på at alle kan lære seg å mestre matematikken.

Det er ikke kun de smarteste og skoleflinke som klarer å ta realfagene.

Grunnen til at jeg ønsker at du som elev skal gå realfagene er at du vil gå i møte en karriere med uendelige muligheter. Det gir glede å jobbe med teknologi, bryne seg på med utfordringer og det å hele tiden lære seg noe nytt.

Du vil kunne få jobbmuligheter innlands så vel som utenlands. Men det er dessverre mange som velger bort realfagene fordi man tror selv at man ikke kan mestre disse fagene.

Kjenner du deg igjen på følelsen av å ta en matteprøve og få dårlige karakterer? Man føler jo seg regelrett dum og selvtilliten på egne prestasjoner på skolen svikter.

En hemmelighet...

Ole Marius SvendsenJeg skal fortelle en hemmelighet. Det har vært flere ganger der jeg har gått gråtende fra skolen med den ekle følelsen av å ikke strekke til. Man får stemmer i hodet som spør; «Hvorfor er du så dum, hvorfor klarer du ikke dette?» Hvis dette høres kjent ut, så er du ikke alene, for det er mange av oss som har kjent dette på kroppen.

Man utvikler mattefrykt og man unngår mange spennende utfordringer og lukker mange dører med muligheter. For meg så har jeg alltid villet bli ingeniør, men hvordan skulle jeg nå et mål som virket så fjernt?

Gjennomgående dårlig karakter i matte gjorde at jeg selv valgte bort realfagsmatten på videregående skole til fordel for den praktiske matten. I tillegg følte jeg at lærerne aldri tok seg tid til å sette seg ned å forklare ting på tomannshånd.

Etter hvert følte jeg manglende støtte rundt meg på at dette ønsker jeg å klare. Det føles jævlig å være alene om de store drømmene og målene.

Alle kan lære matte, slik er det bare!

Hvis du er som meg er dette et modningsfag. Det finnes ingen snarvei men det finnes muligheter. Skaff andre bøker, oppsøk andre lærere, studiegrupper, det finnes leksjoner på YouTube og det finnes alltids en plan B.

Redningen

Min redning var aldri videregående skole, men heller forkurs ingeniør i Bodø. For andre vil det være mulig å ta realfagsstudier som har andre opptaksordninger. Ikke minst er det alltid en mulighet å ta opp fag fra videregående.

Felles for alle de mulighetene som finnes er at du som elev må stille med stahet og vilje til å gjøre lekser.

Mekanikk og matematikk. Til dere som er lærere så ligger det et enormt ansvar. Dere er ambassadører for høyere utdanning og rekruttering til våre fremtidige ingeniører og teknologer.

Der er deg som mattelærer som må få bukt på mattefrykten mange elever har. Det handler om å kunne ta seg litt ekstra tid med elevene som ikke helt strekker til. Matte er for mange av oss et modningsfag der man trenger ekstra oppmuntring.

Medisinen mot mattefrykten er at du som lærer endrer litt på studieopplegget for å plukke opp dem som faller etter. Har man først dårlig erfaring med matte så er det vanskelig å bli nyforelsket i et fag man ikke liker. Ta deg tiden til å sitte ned med din elev og spør hvilke kunnskapshull som må rettes på.

Gjør du dette vil du se dine elever blomstre og få kunnskapsglede. Om tilfeldigvis min mattelærer fra forkurset i Bodø leser dette så ønsker jeg å si takk. Du utgjorde den forskjellen som gjør at jeg klarte å overkomme min mattefrykt og kan kalle meg ingeniør i dag.

Bli medlem i NITO Studentene

Les mer om  NITOs studentpolitikk

Innlegget har vært publisert i Avisa Nordland.

Publisert: Sist oppdatert: