Gå til innhold
2018

Rødt kort til Amazon

I juni var NITO en av flere enn 900 fagforeninger som ga Amazon rødt kort på UNI Global Unions Kongress i Liverpool.

Leserinnlegg av president i NITO, Trond Markussen. Dette innlegget ble først pubilisert i Klassekampen, 02.10.2018.

Årsaken er at vi stadig får meldinger om at Amazon behandler sine ansatte dårlig. GMB som organiserer nærmere 640.000 arbeidstakere i Storbritannia har kartlagt arbeidssituasjonen for deres medlemmer som jobber hos Amazon, og resultatet er nedslående.

I løpet av en treårsperiode har det vært 600 ambulanseutrykninger til 14 varehus for å hente ansatte som trenger legehjelp. Ni av ti Amazon-ansatte rapporterer at jobben forårsaker smerte, og gravide rapporterer om manglende tilrettelegging av arbeid. Hvis noen tror dette bare gjelder Storbritannia, tar de feil. Både Tyskland og Spania rapporterer samme bilde.

NITO mener at dette er svært aktuelt for hver og en av oss. En ting er at Amazon etablerer seg i Sverige til høsten, og at Norge antagelig står for tur. Men mye viktigere er hvordan vi kan sette en stopp for denne galskapen.

Veldig mange setter pris på Amazons tjenester, mest sannsynlig på grunn av lave priser og effektive systemer for levering. Men hva med hvordan Amazon behandler egne ansatte - er det noe vi skal bry oss om som kunder eller beslutningstakere?

Er det riktig at Jeff Bezos har blitt verdens rikeste mann på rekordtid, mens de som jobber for han har elendige arbeidsvilkår som går ut over deres liv og helse?

Amazon blir stadig en større aktør fordi vi bruker dem, og er tydeligvis en aktør som virker å ha større fokus på økonomi enn forholdene for sine ansatte. Dette er en trend vi må gå sammen for å stoppe.

Vi må stille spørsmålet: Hvilket arbeidsliv er det vi ønsker for oss selv og de vi handler hos? Hvis arbeidsgivere ikke tar samfunnsansvar og sørger for anstendige og gode arbeidsvilkår, er det på tide med en kollektiv og effektiv protest. For dette er vel ikke et arbeidsliv vi ønsker?

 

Publisert: Sist oppdatert: