Gå til innhold
Det er viktig å bruke hjelm når man skal bruke el-sparkesykler.
Det er viktig å bruke hjelm når man skal bruke el-sparkesykler.
2019

Dette må du tenke på før du bruker el-sparkesykkel

Elektriske sparkesykler brer om seg med rekordfart og er i ferd med å erobre gatebildet i flere byer i Norge. De populære framkomstmidlene har en motor som kan kjøre i opptil 20 km/t, men det er hverken aldersgrense eller påbud om hjelm.

I flere byer i Norge drives det utleie av el-sparkesykler, i Oslo er det flere tusen som kan leies via en app. I likhet med sykler er det ikke ubetinget tillat å bruke el-sparkesykler på fortau, noe som øker risikoen for sammenstøt i bytrafikken.

- Hvem som helst kan ta de i bruk, også barn uten erfaring. Men el-sparkesykkel er ikke et leketøy, og det er utrolig viktig å trene mye på et lukket område før en begir seg ut i trafikken. Husk at en bilist gjerne ser deg som en kjørende på lik linje som en syklist. I tillegg er det ikke helt enkelt å ha en hånd på styret og bruke den andre til å fortelle at du skal svinge. Det kreves øvelse å beherske en el-sparkesykkel i trafikken og det viktigste sikkerhetsutstyret er å bruke hjelm, sier Øyvind Setnes, forebyggelsesekspert i Tryg Forsikring (avbildet under).

vind_Setnes_pel-sparkesykkel_-_kred_Tryg_Forsikring.jpg

Frykter ulykker ved feil bruk

- Vi frykter at det vil skje alvorlige ulykker i sommer hvor el-sparkesykler er involvert. I fjor hadde vi flere skadetilfeller med barn på ståbrett, og i år er det el-sparkesykler som gjelder. Disse har medvirket til en rekke alvorlige ulykker i utlandet, blant annet fire dødsulykker. Det er med andre ord ikke risikofritt, og spesielt barn i bytrafikken bekymrer, sier Øyvind Setnes, forebyggelsesekspert i Tryg Forsikring.

Kraftig akselerasjon

El-sparkesyklene tilhører det man kaller mikromobilitet, som også omfatter elektriske ståbrett og ståhjulinger. Kjøretøyene er klassifisert som sykkel og har de samme reglene som gjelder for vanlig tråsykkel.

- Jeg har selv prøvd en el-sparkesykkel og ble svært overrasket over den kraftige akselerasjonen. Man må ha fart for å holde balansen, og det at man står oppreist på de små hjulene gir et høyt tyngdepunkt. Treffer man en fortauskant er sjansen stor for at man faller fremover. Den føles ustabil når bakken er ujevn og farten er lav, men som med alt annet kan man trene seg til bedre ferdigheter, forteller han.

Vegvesenet: – Kan få høy fart

Hans Olav Hellesøe, leder av Ulykkesanalysegruppen i Statens Vegvesen, mener at folk må være oppmerksomme og vise hensyn i trafikken for å unngå skader og ulykker.

- Ta hensyn til de rundt deg og ta det med ro. El-sparkesyklene kan oppnå høy fart og med det utgjøre en stor kraft. Vår oppfordring er vise hensyn til andre i trafikkbildet og gjør ditt for å unngå uhell, sier Hellesøe (avbildet under).

Hans Olav Hellesøe.jpg

Unngå små barn på fortau 

For å bruke en el-sparkesykkel på fortau, gatetun eller i en gågate må gangtrafikken være liten og du må ha tilnærmet gangfart. Så lenge du kjører på den regnes du som en kjørende, mens triller du den ved siden av deg regnes du som en gående.

- Husk at fotgjengere gjerne kan gå flere sammen i bredden, spesielt i sentrum av byene. De gående, ikke minst barn, er ubevisste om at det kan komme noen i høyere fart fra siden eller bakfra. Dessuten hører de gjerne ikke den elektriske motoren i en slik sparkesykkel. Har du da høy fart og lite kontroll kan det fort oppstå ulykker med personskader, sier han.

Noen regler som er viktig å huske:

  • Ferdes man i veibanen med en el-sparkesykkel og kommer til et kryssende gangfelt skal man vike for kryssende fotgjengere med mindre annet er regulert ved trafikklys.
    Med el-sparkesykkel skal en stoppe ved rødt lys, på lik linje med syklister.
  • Med el-sparkesykkel er det tillat å krysse gangfelt kjørende, men man har vikeplikt for all kryssende trafikk. Triller man den har kryssende trafikk vikeplikt med mindre annet er regulert ved trafikklys.
  • Det er ikke lov å kjøre en el-sparkesykkel i utmark da den der defineres som en motorvogn og faller inn under regelverket om motorferdsel i utmark.
  • Selv om hjelm ikke er påbudt oppfordres alle på sykkel, el-sparkesykkel og små elektriske kjøretøy til å bruke hjelm.

Nettverk: NITO Vei- og trafikksikkerhet

Velg NITO Ulykkesforsikring

Flytt forsikringene til Tryg eller få et tilbud

Tryg er NITOs partner på forsikring. Å bytte forsikring er enkelt. Flytt forsikringene direkte eller be om et tilbud.

Flytt forsikringene dine

30 prosent rabatt på forsikring

Få god forsikring til god pris. Allerede fra første private skadeforsikring får du 30 prosent rabatt hos Tryg, og får deres fordelsprogram Tryg Pluss med:

  • Tryg Omsorg - ti timer gratis psykologhjelp
  • Tryg Bolighjelp
  • Tryg ID

30 prosent på private skadeforsikringer

Er du riktig forsikret?

Få en gjennomgang av dine forsikringer. Det skal lønne seg å være NITO-medlem.

Oppgi kontaktinformasjon

Opplysningene du registrerer lagres og benyttes kun for at NITO eller Tryg Forsikring kan følge opp din henvendelse. Se NITOs personvernerklæring for mer informasjon om hvordan vi behandler dine personopplysninger.

Publisert: Sist oppdatert: