Tirsdag denne uken møtte ledere, ansatte og tillitsvalgte fra både tidligere Rolls-Royce Marine og Kongsberg Maritime på Norsk Maritimt Kompetansesenter i Ålesund.
Tema for møtet var fusjonen av de to bedriftene. Siden det ble kjent at styret i Rolls Royce Marine vedtok at de ønsker et salg av virksomheten, har NITO kjempet for arbeidsplassene. Kongsberg Gruppen ble den norske eieren, og Rolls-Royce Commercial Marine ble formelt overtatt 1. april.
- Min oppfordring til ledelsen i den nye bedriften: Ta tillitsvalgte med i prosessen, bruk kompetansen de har og følg spillereglene i arbeidslivet om åpenhet og medbestemmelse. Da skal det være mulig å lage en god, omforent kultur i den nye bedriften, sier president i NITO, Trond Markussen.
Kjøpet, som har en verdi av 5,3 milliarder kroner, støttes med 2,5 milliarder av den norske staten. Rolls-Royce Commercial Marine hadde om lag 3600 ansatte i 35 land i 2018, mens Kongsberg Gruppen hadde 7000 ansatte fordelt på 25 land.
De tillitsvalgte i tidligere RRCM gjorde en vesentlig forskjell med det arbeidet de la ned for å få oppmerksomhet om det mulige salget av RRCM.
Blir den største gruppen
At Rolls-Royce’s Commercial Marine er kjøpt opp av Kongsberg Gruppen, betyr at det nye konsernet får godt over 10.000 ansatte - en veldig stor virksomhet i norsk målestokk.
I Kongsberg Gruppen har NITO totalt 1150 medlemmer.
- Av disse jobber 615 i Kongsberg Maritime og underliggende virksomheter. Når 360 NITO-medlemmer fra Rolls-Royce Commercial Marine har kommet inn i det nye selskapet, har vi fått en gruppe på nærmere 1000 medlemmer.
- Den nye NITO-gruppen vil da være blant de største hos oss. Det er viktig å være stor. Det er et godt utgangspunkt for å kunne få gjennomslag. Kjøttvekt teller, selvfølgelig i kombinasjon med god kunnskap om bedriften og om det å være tillitsvalgt, sier Markussen.
Spente
Eddy Nynes, hovedtillitsvalgt ved det som nå er Kongsberg Maritime CM AS, sier at de ansatte er spente på framtida.
- Det blir spennende, og vi ser fram til prosessen. Det er en stor forskjell på engelsk og norsk kultur i arbeidslivet – det har vi allerede merket, men vi gleder oss, sier Nynes.
Noen funksjoner i firmaene er på flere steder. En av utfordringene som må møtes, blir å finne en løsning på dette.
- Det blir nok en tøff tid ut 2019 og sikkert i starten av 2020 også. Vi er veldig klare for å bli med bedriften og forme den videre. Det ser vi fram til, sier Eddy Nynes.
- At Kongsberg Maritime har fått produktene og kompetansen til denne spennende bedriften inn i porteføljen, kommer til å gjøre Kongsberg Maritime til en mer komplett totalleverandør av løsninger, mener Knut Terje Ulvund, leder i NITO ved Kongsberg Maritime AS, avdeling Strandpromenaden.
Begge parter kommer totalt sett sterkere ut.

- Vi får inn nye folk som skal gi oss et innblikk i teknologi vi ikke har i dag. Vi får også noen overlappende funksjoner, og det er en utfordring vi må håndtere i tiden framover.
- Med en installert base på 30.000 fartøy blir vi en enda større marineaktør med et ikke uvesentlig ettermarked som trenger hender, legger han til.