IBM har besluttet å iverksette en global nedbemanning for å bedre lønnsomheten. Dette vil ramme spesielt ansatte i Norge som drifter en rekke kritiske datasystemer for EVRY og deres kunder.
Konsekvensene kan bli at driften av datasystemer til en rekke kritiske samfunnsfunksjoner blir ustabile og i verste fall stopper opp.
- IBM globalt har utstedt en generell nedbemanningsordre uten å tenke over lokale konsekvenser, forteller André Paulsberg-Csibi (bildet), hovedtillitsvalgt for NITO i IBM.
- Mange av de ansatte i IBM her i Norge drifter store systemer på oppdrag fra EVRY. Det er EVRYs kunder som igjen vil bli direkte rammet av at nøkkelpersonell og driftspersonell nedbemannes.
Helt konkret vil dette blant annet ramme:
- Store helseforetak
- Det meste av nettbanktjenester
- Korttransaksjoner og netthandel
- Bankoverføringer til utlandet
- Telekomtjenester i Norge
- Kollektivtrafikk i Norge og Sverige
- Post- og logistikktjenester
Vil gjøre Norge mer sårbar
- Med redusert kompetanse og erfaring til å utføre drift/vedlikehold vil risikoen for feil øke dramatisk. Alle vet hvor sårbare vi er når betalingsterminaler og nettbanker er nede, sier Paulsberg-Csibi.
- Med de nedbemanningene IBM nå ønsker, vil omfanget av slike problemer bli adskillig større og langvarig, uten korrekt kompetanse til å løse problemene som oppstår.
Tillitsvalgte i Norge opplever at ledelsen i IBM Norge forstår utfordringene og at det er en konstruktiv dialog mellom partene.
- Vi håper alvoret i situasjonen også blir tydeligere for IBM globalt og at denne beslutningen kan bli økonomisk negativ for partnerskapet mellom EVRY og IBM, sier Paulsberg-Csibi.
- Vi oppfordrer ledelsen på det sterkeste til å revurdere denne beslutningen, før misfornøyde kunder forlater selskapene.