NITO Reiseforsikring og situasjonen med koronaviruspandemien
Kan jeg avbestille? Får jeg noe igjen på forsikringen? Hva om jeg blir smittet og satt i karantene på reise? Gjelder forsikringen om jeg reiser til land som har åpnet opp grensene etter koronapandemien selv om reiser frarådes av UD?
Ha alltid gyldig reiseforsikring
NITO Reiseforsikring skal være blant de beste på markedet. Den har Trygs beste vilkår og er spesialtilpasset NITO-medlemmer og gjelder reiser på opptil 90 dager sammenhengende.
- NITO Reiseforsikring har Trygs beste vilkår.
- Dekning på NITO Reiseforsikring legger Utenriksdepartementets reiseråd til grunn.
- Du må ha hatt en gyldig reiseforsikring FØR reisen ble bestilt for å få dekket for eksempel avbestilling.
- Avbestilling av reiser til områder omfattet av reiseråd, som ble bestilt før reiseråd ble innført, dekkes av NITO Reiseforsikring.
- Følg også rådene fra Folkehelseinstituttet om hvordan du forholder deg.
- Tryg Forsikring, NITOs forsikringspartner, følger situasjonen nøye og vurderer endringer av forsikringsdekningene fortløpende. Trygs egne nettsider gir oppdatert informasjon.
Har du NITO Reiseforsikring, er på reise og trenger assistanse, kan du også ringe direkte til Tryg Alarm på +4755171001. Dette for klarering av hvor du kan få behandling og hvordan evt. hjemtransport ved sykdom kan foregå.
Koronavirus: Rettigheter ved karantene og permitteringer
Koronastengte skoler og barnehager: Får jeg lønn om jeg må være hjemme med barna?
Dekker ikke tapt arbeidsfortjeneste
Når det gjelder evt. karantene etter hjemkomst fra reise og tapt arbeidsfortjeneste og man ikke har en arbeidsgiver som dekker det, er dette noe som ikke dekkes av reiseforsikringen. NAV vil være instansen som kan svare ut mer rundt dette.
Tryg følger situasjonen tett. NITO-medlemmer kan ta kontakt med Tryg på telefon 56915547 eller chat slik at du kan få siste oppdaterte informasjon.