Gå til innhold
< Kurs og arrangementer

Kurs for oppmenn/eksperter

Kurset er et samarbeid mellom NITO, Tekna, Juristenes Utdanningsforbund, mekling.no, Standard Norge og Standard Online.

Påmelding

Logg deg inn så slipper du å fylle ut skjema

NITO avlyser alle fysiske arrangementer

NITO opprettholder normal medlemsservice så langt det lar seg gjøre, men avlyser fra og med 12. mars alle fysiske kurs og arrangementer. Dette gjelder fram til og med 30. juni. Påmeldte deltakere vil bli kontaktet.

NITO og koronaviruset

Logg inn

Personopplysninger

Loading

Arbeidsgiver

Loading
Vi kjenner ikke denne arbeidsgiveren, vennligst fyll inn adressen under
Loading

Aktiviteter

mandag 19.10.2020 15:00-16:00

Feltet er påkrevd

Faktura sendes til

Fakturaadresse

Annen fakturamottaker

Loading

Bruk av oppmann/ekspert er en viktig rolle for å håndtere konflikter innen bygg og anlegg. Oppmann/ekspert har ofte teknisk bakgrunn, men jurister eller andre avhengig av problemstilling og sakens omfang.

Både begrepet «oppmann» og «ekspert» brukes, men felles for begge er at partene i en konflikt kan ønske å få en upartisk og faglig god vurdering av en tredjeperson slik at konflikten kan bli løst.

Oppmann/ekspert er ment å gi svar på om f.eks. et arbeid er riktig eller feil utført, eller om kontraktforståelse er riktig eller feil. Rollen som oppmann/ekspert krever derfor god faglig bakgrunn.

Kurset er praktisk rettet og etter endt kurs vil du sitte igjen med

  • innsikt i rollen som oppmann/ekspert
  • rammer og hensikt med ordningen
  • innføring i nødvendige «verktøy»
  • oversikt over regelverk
  • samarbeider med andre konfliktløsere

Les mer om rollen på mekling.no

Program Kurs for oppmenn/eksperter

Dag 1

15.00
Åpning - hensikt og program

15.30
Hvor og hvordan brukes oppmann
- regelverket
- oversikt over regler og bruk av oppmann/ekspert

16.30
Kaffepause, enkel bevertning

17.00
Rollen som oppmann

18.30
Slutt dag 1

19.00
Felles middag

Dag 2

09.00
Case 1 - gjennomføring av et oppmannsoppdrag
Gruppearbeid og plenum

10.30
Kaffepause

10.45
«Verktøykassa» - hva trenger du

11.30
Samarbeid med andre konfliktløsere – meklere – PRIME/Ekspertråd etc.

12.30
Lunsj

13.30
Case 2 - samarbeid med andre

14.30
Kaffepause

14.45
Utvikling av «marked» for oppmenn - hvordan skaffe oppdrag

15.30
Organiseringen av konfliktløsningstjenester

16.00
Slutt

 

Målsetting

Kurset skal gi deg kunnskap om hvordan du skal opptre i forhold til partene, hvordan du går frem i prosessen som ekspert/oppmann og hvilke utfordringer du kan møte som oppmann/ekspert.
I tillegg vil du få god oversikt over regelverket som regulerer denne type konflikthåndtering og kurset inneholder en praktisk håndbok («verktøykasse») i form av eksempler, beskrivelse av fremgangsmåter, maler o.l. Mye av kurset er praktisk rettet i form av case og rollespill.

Det er utarbeidet kvalitetssikrete lister over oppmenn/eksperter som benyttes av partene i bygg og anlegg sektoren. For å kunne stå på denne listen vil kurset være et av vurderingskriteriene.

Målgruppe

Ingeniører, jurister, administratorer eller andre som har erfaring innen bygg og anlegg og med spisskompetanse innen et eller flere fagområder. Du bør ha 5 – 10 års erfaring.
Deg som ønsker å benytte oppmann/mekler og som interesserer seg for denne type konflikthåndtering

Andre kurs og temamøter innen bygg og anlegg