Gå til innhold
< Kurs og arrangementer

Omvisning og miniforedrag rundt «Start» - Norges første fly

Bli med på spesialomvisning på Forsvarets flysamling på Gardermoen med fokus på «Start» - Norges første fly.

Påmelding

Logg deg inn så slipper du å fylle ut skjema

Logg inn

Personopplysninger

Loading

 

Faglig opplegg v/ flyhistoriker Bjørn Olsen ved Forsvarets Flysamling, og Dag Andreassen, konservator på Norsk Teknisk Museum

Før første verdenskrig eksisterte det to flyvåpen i Norge: Marinens Flyvevæsen og Hærens Flyvevæsen. Marinens Flyvevæsens tilblivelse er datert til 12. juni 1912 da premierløytnant Hans Fleischer Dons - Norges første flyver uten offisielt sertifikat gikk til værs med flyet " Start" fra Gannestadjordet ved Borre kirke og fløy over byene Horten og Moss før han landet på Øra ved Fredrikstad.

Ideen om å ta i bruk fly i det norske forsvar kom pussig nok fra u-båt-kretser. Det var nemlig offiserene på u-båten Kobben som i 1912 dannet "Kobbens Flyvekomite" for innsamling av penger til kjøp av et aeroplan til Marinen. Dette skjedde spontant etter at de hadde lest i avisen at den svenske flyveren Dahlbeck truet med å gjenta sitt besøk fra foregående år da han hadde bombardert Kristiansten fort i Trondheim med sitroner. Nå ville han bombardere Marinens hovedstasjon i Horten med appelsiner. Nå måtte man komme Dahlbeck i forkjøpet ! Timer etter at de hadde lest nyheten, ble premierløytnant H. Dons sent til Tyskland for å lære å fly og sørge for kjøp av en flyvemaskin.

Planen lyktes, og pengene strømmet inn, 34 000 kroner ! Dons lærte å fly, riktignok rakk han bare å få 8 flytimer og intet sertifikat, men fikk kjøpt et Taube aeroplan. Han tok ikke sjanse på noen prøveflyging, men tok likegodt spranget over Kristianiafjorden, Horten- Øra ved Fredrikstad. Det var 1. juni 1912. Dahlbeck uteble og hans telegram lød: "Förbaskat godt gjort !". Uken etter var det store offisielle oppvisninger og feiringer i Fredrikstad. Maskinen ble brukt noe i Marinen under første verdenskrig, men ble ganske raskt foreldet.

Flyet er Bygget av E. Rumpler Flugzeugbau G. m. b. H. Berlin på lisens fra Etrich, Østerrike.

Teknologihistorisk gruppe

Teknologihistorisk gruppe er et foredragssamarbeid mellom NITO Oslo og Akershus, Venneforeningen på Teknisk Museum, Tekna Oslo og Norsk Teknisk Museum. Målet er å sette fokus på hvilken betydning vår yrkesgruppe har spilt i samfunnsutvikling.