SmartDelay+ inngår i NITO Reiseforsikring fra 1. juni. Er flyet du venter på mer enn én time forsinket kan du få lounge-tilgang. Her kan du spise og drikke, slappe av mens du venter. Er det ikke lounge på flyplassen, vil 40 Euro komme inn på konto.
- Det er jo ikke slik at jeg håper flyet er forsinket, men om det er det, gjør dette tilbudet at reiseopplevelsen blir bedre, sier Felix Erik Kellner. Han er én av de på NITOs forsikringssenter du kan snakke med om du skal kjøpe forsikring.
Dette kommer alle med NITO Reiseforsikring til gode, og det er mange av dem. Kellner understreker at tilbudet gjelder "hele reisefølget", i hvert fall inntil fem personer. Altså ikke nødvendigvis bare familie.
- Gjør det til en rutine å melde inn alle du reiser med samtidig som du booker flyturen. For at ordningen skal gjelde må dere nemlig på forhånd være registrert på Smart Delay+ sin nettside.
Går automatisk
- Når du har registrert reisen på forhånd, vil det hele gå automatisk. Det skal komme en melding til deg om at nå kan du gå i loungen, du får en Lounge Key, forklarer han.
- Har ikke flyplassen lounge, vil du motta 40 Euro via PayPal.
Felix legger turen til Kreta i sommer, og vil selvsagt at flyene skal gå når de skal. – Det er innmari kjipt å måtte vente, særlig om sola steker og flyplassen er full av mennesker. Da er det godt å kunne trekke seg tilbake i en lounge.
Men det er mer – også AirHelp
NITO Reiseforsikring inkluderer nå også AirHelp. Tjenesten hjelper deg å få kompensasjon du har krav på fra flyselskapet dersom flyet blir innstilt eller forsinket mer enn tre timer.
– AirHelp fikser dette og pengene kommer til din konto. Du kan selvsagt gjøre jobben selv, men enklere via AirHelp. De tar en serviceavgift på 20 % av den totale kompensasjonen.
Ønsker du å bruke AirHelp velger du det samtidig som du registrerer reisen og dine medreisende i tilknytning til SmartDelay+. Ved en forsinkelse eller kansellering vil AirHelp da automatisk sende inn kravet for deg.
Vit hva du har krav på
- Om du ikke vet hva du har krav på får du ikke utnyttet fordelene, det gjelder uansett hva slags forsikring du har. Ønsker du en gjennomgang av ditt forsikringsbehov, så kontakt oss på NITOs forsikringssenter, sier han.
Viktig om SmartDelay+ og AirHelp
SmartDelay+
- Få tilgang til lounge på flyplassen om flyet er forsinket. Er det ikke lounge på flyplassen kan du få 40 Euro.
- Flyet må være minst én time forsinket
- Du / alle i ditt reisefølge må være registrert hos SmartDelay+ minst to timer før avreise (inntil fem personer)
- Selve flyturen må av flyselskapet være registrert i FlightStats (alle rutefly registreres som hovedregel her, også en del charterflygninger, men unntak forekommer)
- Du trenger ikke ha en eksisterende PayPal-konto. Ved en utbetaling vil en e-post bli sendt til deg med en lenke til PayPal for å registrere og opprette en konto. PayPal-kontoen din vil måtte kobles til e-postadressen du brukte til å registrere flyvningen din.
AirHelp
Er flyet mer enn tre timer forsinket eller blir kansellert har du krav på erstatning fra flyselskapet. AirHelp kan kontakte selskapet og sørge for at det skjer. Tjenesten velges samtidig som du legger inn navn for SmartDelay+.
Gebyr for AirHelp: 20 prosent av erstatningsutbetalingen for kunder som kommer via SmartDelay+ (mot normalt 35 %).
Registrering og kode
Registrer SmartDelay+ og mer informasjon
NB! For å registrere reisene dine trenger du en kode, den finner du på Min side (forsikringer) hos NITO.
Har du ikke reiseforsikring enda? Kjøp det nå!
Husk også reisekort til reisen
Kellner minner også om at du kan laste ned reisekort på Min side hos Tryg. Kortet viser avtalenummer og telefonnummer til hvor du henvender deg ved behov for hjelp.
- Vær oppmerksom på at har du kjøpt reiseforsikringen etter at du har kjøpt reisen, gjelder forsikringen på hele reisen men at avbestillingsforsikringen ikke gjelder denne reisen.
- Husk at NITO Reiseforsikring gjelder reiser på inntil 90 dager, og i hele verden, med unntak av der UD ikke har reiseanbefaling til.