- Hei, du har kommet til NITOs servicesenter og snakker med Runa. Hva kan jeg hjelpe deg med?

Runa Van Elslande har telefonvakt og har nå et arbeidsledig medlem på telefonen, som har spørsmål om kontingentfritak. Et av de mange spørsmålene servicesenteret får inn og svarer på, enten på telefon, e-post eller Facebook.

Alle dager 08-16 unntatt helger, og jule- og påskeuken er Runa van Elslande og hennes kollegaer ved NITOs servicesenter klare til å hjelpe NITOs medlemmer.

- Smått eller stort, alt kan løses, sier Elslande med et smil etter å ha lagt på telefonen.

Servicesenteret Runa og Siv.jpg
Stiller opp for medlemmene: Runa Van Elslane (t.v.) og kollega Siv Larsson på NITOs servicesenter.

- Vi får inn i underkant av 200 telefoner i uka. I tillegg kommer det henvendelser på e-post. Det kan være alt fra spørsmål om CV- og søknadskurs, faktura på kontingent, til spørsmål rundt nedbemanninger, permitteringer og oppsigelser.

- Det er mye vi kan avklare der og da på telefon, og de som ringer inn er fornøyde med det de får svar på. Enkelte ting krever videre oppfølging, men uansett hva det måtte gjelde, klarer vi å hjelpe på en eller annen måte, lover hun.

Som arbeidsledig er en telefon til NITO viktig å ta

Har du blitt arbeidsledig eller permittert? NITO tilbyr flere ordninger som hjelper deg. I NITO kan du få kontingentfritak når du ikke er i jobb. Enten det er nedbemanning, oppsigelser, omorganisering, eller permitteringer.

- Det er en situasjon ingen ønsker å havne i. For noen kan det også være en vanskelig telefon å ta. Vit derfor at vi er her for deg og skal gjøre vårt for at du kommer best mulig ut av situasjonen vi er i, forteller Elslande.

- Samtidig er vi avhengig av at du som medlem tar kontakt, enten det skjer via e-post, direkte på telefon til oss eller på min side. Slik får vi lagt inn rett informasjon i systemet og kan følge deg opp.

Blir du arbeidsledig eller permittert mer enn 50 prosent, kan du få kontingentfritak. Jobber du mellom 50 og 75 prosent kan du få kontingentnedsettelse. Blir du helt arbeidsledig, kan du få inntil 15.000 kroner per kalenderår i økonomisk støtte til kompetansehevende kurs. 

Når du først er registrert som arbeidsledig hos NITO, vil du bli fulgt opp med en SMS hvert kvartal. Her kan du enkelt melde fra om din status, enten om du fortsatt er arbeidsledig eller har kommet i jobb.

NITOs førstelinje for medlemmene

Servicesenteret har rådgivere med mange års erfaring og høy kompetanse om NITO og NITOs medlemsfordeler. I tillegg har servicesenteret autoriserte forsikringsrådgivere som bistår ved forsikringsspørsmål og som kan gi deg som medlem en personlig gjennomgang av dine forsikringsbehov.

- Servicesenteret har med sine 16 ansatte ansvar for aktiviteter knyttet til medlemsservice, medlemsopptak, fakturering, administrasjon og oppfølging av medlemmene. Alle medarbeiderne har spesialkompetanse på NITO, forskjellige fagfelt og rullerer jevnlig på servicesenterets telefon, forteller Eli Therkildsen (bildet), leder for servicesenteret i NITO.

- Fordelene ved å være medlem i NITO er mange, men kanskje den viktigste er tryggheten i å vite at du har et apparat i ryggen som kan hjelpe deg og svare på dine spørsmål, understreker hun.

Eli T.jpg

Les også: Dette kan NITOs servicesenter hjelpe deg med under og etter koronakrisen