Gå til innhold
Medlemsfordeler

Pollenallergi kan sette deg ut av spill i skole og på jobb – 12 tips mot pollen

Anslagsvis èn av fire er rammet av ulike former for pollenallergi. For mange medfører det tunge dager med tett nese, kløe i øynene og nedsatt almentilstand. En del opplever at de går for "halv maskin", er slitne og generelt utafor. Du kan forebygge og dempe plagene pollen kan gi, se 12 tips.

- Mange opplever rett og slett at de settes ut av spill på jobben. De blir slitne, plages av kløe i øynene og rennende nese. En del opplever nedstemthet, og synes dagene er tunge, sier Janicke Skatvold, HR-rådgiver i NITO.

Nær 300.000 nordmenn melder om sykefravær fra jobb eller utdanning i pollensesongen.

Det er en undersøkelse gjennomført av analysebyrået YouGov på vegne av Allergiguiden.no som viser dette.

Så mange som 11 prosent av de spurte melder om opptil 20 sykedager i året grunnet pollenallergi.

Dialog med arbeidsgiver

- Det er viktig at du har dialog med din arbeidsgiver hvis du har helseplager i pollensesongen. Så langt det er mulig, skal arbeidsgiver tilrettelegge slik at du kan utføre ditt daglige arbeid selv om du er allergisk.

Enkle former for tilrettelegging er økt renhold i lokalene i pollensesongen og mulighet for hjemmekontor enkelte dager dersom det er mulig.

- Jobber du utendørs, vil det være en fordel å få mulighet til å arbeide inne på dager med stor spredning, sier Skatvold.

Utvidede rettigheter for studenter

Som student kan du ha rett til utvidet eksamenstid hvis du har store plager i pollensesongen og den er sammenfallende med eksamen.

Sjekk hvilke regler som gjelder på ditt studiested. Du må søke for hver eksamen og ha en fersk legeattest som dokumenterer at du har nedsatt almenntilstand knyttet til pollen.

12 tips mot pollen

LHL Astma og allergi har gode tips til hvordan du selv kan minske plagene i pollensesongen:

  1. Start med allergitabletter (antihistaminer) og forebyggende nesespray helst en uke før forventet spredning.

  2. Øyedråper benytter du først når symptomene oppstår. Ofte er det plager fra øynene som kommer først og som gir beskjed om at sesongen er i gang lokalt.

  3. Ta allergimedisinene regelmessig og hver dag, også på dager med lite eller ingen symptomer i den aktuelle pollensesongen. Dette er viktig for at du skal få mest mulig hjelp av medisinene.

  4. Dekk til håret og bruk briller for å beskytte deg. Det reduserer plagene.

  5. Unngå fysisk aktivitet utendørs på dager med stor spredning. Hvis du sykler eller går til jobb eller skole kan du for eksempel bruke en maske som dekker nese og munn.

  6. God solavskjerming, både hjemme, på jobb og skole er smart. Det reduserer temperaturen og behovet for lufting. Lufting bør helst skje etter solnedgang.

  7. Unngå å tørke tøy utendørs i pollensesongen.

  8. Ta gjerne en ekstra rengjøringsrunde i pollensesongen.

  9. Skyll håret, ta eventuelt en dusj og skift klær etter at du har vært i aktivitet utendørs.

  10. Pollen fester seg i pelsen til hunder, katter og andre kjæledyr. Sørg for at de blir børstet eller skylt når de har vært ute.

  11. Skift gjerne putetrekk hver dag.

  12. Planlegg dagen, vær ute tidlig på morgenen, når det regner eller like etter. Da er det mindre pollen i lufta.

Kilde: LHLs hjemmesider

Se alle NITOs medlemsfordeler

Aktuelle saker om utdanning og karriere

NITO Egen bedrift

NITO Egen bedrift er et tilbud til alle NITOs medlemmer som driver egen bedrift eller har planer ...


Alle aktuelle saker fra NITO
Publisert: Sist oppdatert: