NITO er for en sterk offentlig sektor. Med en stadig aldrende befolkning og mindre økonomisk handlingsrom må ressursene prioriteres i tett samarbeid med fagkompetanse for å sikre helhetlige og kvalitativt gode tjenester. En effektiv og god offentlig tjenesteproduksjon og helsetjeneste er viktig.

Mange tjenester er avhengige av hverandre, og offentlig sektor har et tett samspill med privat næringsliv om tjenester og utvikling av disse. I noen tilfeller, for eksempel innen helse tilbyr offentlige, ideelle og private til en viss grad de samme tjenester.

Samfunn og sektorer i endring

Nok personell med riktig kompetanse er avgjørende for tjenestekvalitet og arbeidsmiljø. Fagpersoner trenger handlingsrom, og sterke fagmiljøer fremmer innovasjon og kvalitet.

Ulike sektorer har utfordringer knyttet til konkurranseutsetting og privatisering. Det må ikke gå på bekostning av lønns- og arbeidsvilkår, eller svekke kvaliteten på tjenestene.

Digitalisering og ny teknologi er viktig for å løse oppgaver og øke tjenestekvaliteten. Ansattes kompetanse må løftes parallelt, og offentlige virksomheter trenger tilstrekkelig kompetanse og økonomisk handlingsrom for digitalisering.

NITO mener:

  • For å rekruttere og beholde personell og fagkompetanse i offentlig sektor er det viktig å sørge for at ansatte får oppgaver som står til forventningene, opplever medbestemmelse, har karriereveier og tilgang til etter- og videreutdanning og at de verdsettes og kompenseres
  • Fagmiljøene må være store nok til både å dekke bredden av oppgaver, ha ingeniører med praktisk forståelse for sitt fagfelt og gi rom for spesialisering av medarbeidere og kompetansemiljøer
  • Konkurranseutsetting må ikke svekke kravet til utførelsen og kvaliteten på tjenestene, arbeidstakeres rettigheter og kompetansemiljøer
  • Offentlige virksomheter må inneha tilstrekkelig kompetanse og økonomi til å ivareta virksomhetens behov i dag og i framtiden
Bærekraftige offentlige innkjøp

Offentlige innkjøp bør gjøres fra virksomheter med anstendige lønns- og arbeidsvilkår. Solid innkjøpskompetanse er nødvendig for å sikre kvalitet, bærekraft og miljøvennlighet.

Større offentlige enheter trenger operativ ekspertise og tverrfaglighet for å støtte mindre miljøer og sikre kvalitativt gode tjenester. Ansattes teknologikompetanse bør brukes ved innkjøp av teknologi og utstyr for å sikre kvalitet og funksjonalitet.

NITO mener:

  • Offentlige virksomheters bestillerkompetanse må styrkes slik at kvalitetskrav og kriterier for klima, miljø og bærekraft etterleves og virksomhetenes behov ivaretas
  • Ved inngåelser av kontrakter må det offentlige bruke handlingsrommet i loven om offentlige anskaffelser i EØS-avtalen
  • Det må etableres en ekspertenhet for offentlige anskaffelser med kompetanse på teknologi og EØS, som kan bistå til at handlingsrommet i regelverket utnyttes bedre for norske bedrifter
  • Sentrale aktører som KS, Statens innkjøpskontor og Sykehusinnkjøp HF må styrke sin kompetanse til å bistå mindre offentlige enheter med gode anskaffelsesprosesser
Generalistkommuner og interkommunalt samarbeid

Offentlige innkjøpskontrakter må inneholde krav til lærlinger på arbeidsplassen der hvor det er relevant. Offentlige beslutninger og oppfølgingen av disse bør ligge nærmest mulig innbyggerne i saker som ikke er av nasjonal interesse eller ikke har et klart behov for nasjonal koordinering.

Større kommuner vil ha bedre forutsetninger for å løse mange av de utfordringene flere kommuner i dag står overfor. Det må samarbeides interkommunalt for å løse oppgaver over kommunegrenser, og gjerne i faste konstellasjoner for å begrense usikkerhet og byråkrati.

NITO mener:

  • Det er viktig å bevare prinsippet om generalistkommunen, blant annet for så sikre alle innbyggere samme rettigheter til å påvirke hvilke tjenester som tilbys, kvaliteten på disse, og muligheten til å stille de folkevalgte ansvarlig
  • Interkommunalt samarbeid eller kommunesammenslåing må vurderes der det er hensiktsmessig, og spesielt der fagmiljøene er små
Sentrale utfordringer i helse

En sterk offentlig helsetjeneste er viktig for lik tilgang til helsetjenester. Private og ideelle tjenester supplerer og bidrar til nasjonal beredskap.

Helsetjenesten må være helhetlig med tverrfaglige team, mer behandling i primærhelsetjenesten, og forebyggende tiltak. Fagkompetanse og samarbeid reduserer overforbruk av tjenester.

Sykehus må være tilgjengelige over hele landet, med nye bygg som har tilstrekkelig plass. Digitale løsninger skal sikre likeverdig tilgang til helsetjenester uavhengig av geografi.

NITO mener:

  • Fagkompetansen må være til stede når oppgaver flyttes fra spesialist- til primærhelsetjenesten
Nok personell med riktig kompetanse i helsesektoren

Ingeniører og teknologer er essensielle for helsetjenesten og implementering av ny teknologi. Lønnsnivå og status for disse gruppene må heves for å rekruttere og beholde dem.

Det er et udekket behov for spesialisert teknisk personell i helsesektoren. Økt utdanning og bedre finansiering er nødvendig, samt styrking av teknologisk og digital kompetanse og tverrfaglig samarbeid i utdanningsløpet.

NITO mener:

  • Det må lages forpliktende, nasjonale planer for å utdanne, rekruttere, utvikle og beholde kvalifisert kompetanse i helsesektoren
  • Samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene og arbeidsliv må styrkes for å sikre tilstrekkelig antall eksterne praksisplasser av god kvalitet, med god finansiering
  • Autorisasjon er en viktig ordning for å ivareta faglig forsvarlighet og kvalitet
  • Det må på plass gode finansieringsordninger som tilrettelegger for samarbeid mellom helseforetakene, sykehusene, utdanningene og næringslivet om etter- og videreutdanning
Helseteknologi og digital samhandling

Helseteknologi og digitale løsninger er essensielle for bedre ressursutnyttelse og høyere kvalitet i pasientbehandling, med kunstig intelligens som et viktig verktøy. Det er nødvendig med videreutvikling av velferds- og smartteknologier og investeringer i medisinsk teknisk utstyr.

Ingeniører og teknologer må samarbeide tett med helsepersonell. Det er viktig med faglig og etisk kompetanse for å ta gode beslutninger om ny teknologi, samt sikre tilpassede digitale løsninger som ivaretar informasjonssikkerhet og personvern.

NITO mener:

  • Det må bevilges nok midler til investering og vedlikehold av medisinsk teknisk utstyr
  • Digitalisering bør legge til rette for digitale konsultasjoner med helseteam og fagspesialist fra helseforetak eller sykehus
  • Det må tilrettelegges for deling av data mellom ulike helseforetak eller sykehus og mellom primær- og spesialisthelsetjenesten i henhold til lover og regler
  • Helsetjenesten må ha et særlig fokus på informasjonssikkerhet og personvern, og et kontinuerlig fokus på sikkerhetskultur

Oversikt NITOs politikk

Lær om hele NITOs politikk gjennom NITOs politikkhefte:

NITOs politikkhefte 2024-2027