Gå til innhold
< Kurs og arrangementer

Den nødvendige samtalen og sykefraværshåndtering — hva er lov og hva er lurt?

Trenger du trening i hvordan håndtere og samtale med ansatte som ikke fungerer, presterer eller har hyppig eller langvarig sykefravær?

Registration Details

Log in and you don't have to fill in all your personal information

Log in

Personal information

Loading

Adress not found. Enter the missing information

Is the information correct? If not, update in form

Loading

Employer

Loading

We do not know this employer, please enter the address below

Loading

Activities

Wednesday 10/16/2024 09:00-16:00

Course activity is required

Wednesday 10/16/2024 09:00-16:00

Course activity is required

Thursday 10/17/2024 09:00-16:00

Course activity is required

Send invoice to

Other address

Loading



* required field

Ledelse er enklere hvis du kjenner rammene for hva du har rett til å beslutte, men også hva som er lurt i det enkelte tilfellet hvis noe er vanskelig. På NITOs kurs lærer du hvordan du som leder tar tak i og løser utfordrende situasjoner med ansatte på en god, praktisk og effektiv måte innen gjeldende juridiske rammer.

Kursinnhold

Kurset er i utgangspunktet et to-dagers kurs, men du kan  velge å kun delta en av dagene basert på hvor du trenger å øke kunnskapen din. Begge dagene har fokus på hvordan håndtere komplekse situasjoner med ansatte fra både et juridisk og menneskelig perspektiv. Både styringsplikt og omsorgsplikt er viktige faktorer.

  • Dag 1 omhandler hva en nødvendige samtale er og hvorfor den er så viktig. Fokus er på ansatte som ikke presterer og fungerer som forventet i jobbhverdagen.
  • Dag 2 omhandler sykefravær spesifikt, og hvordan du som leder bør håndtere både hyppig og langvarig sykefravær. 
Ønsker bedriften din kurset som bedriftsinternt kurs?

Vi tilbyr også dette kurset som bedriftsinternt kurs

Praktisk rettet kurs

Kurset legges opp som en kombinasjon av forelesning, dialog med deltakerne og praktiske øvelser. Sentrale spørsmål som blir belyst:

  • Hva har du som leder rett til, og hva har du plikt til?
  • Hvordan gå fra «den vanskelige samtalen» til «den viktige og nødvendige samtalen»?
  • Hvordan planlegge, gjennomføre og følge opp samtalen?

Kursholderne benytter klassiske eksempler med ansatte som ikke leverer, sykdom som påvirker leveranser på jobb, eller mistanke om rus eller andre problemer av privat art. Målet er at du etter endt kurs er tryggere på hvordan du som leder kan håndtere disse situasjonene og samtidig gi arbeidstaker de beste mulighetene til å lykkes.

Tverrfaglig vinkling

Kurset holdes av to svært kompetente kursholdere som fokuserer på hva som er lov og hva som er lurt fra deres to ulike perspektiver. Begge er erfarne kursholdere og holder foredrag innen sine respektive fagfelt.

Frida Basma

Frida Basma

Rådgiver