Gå til innhold
< Kurs og arrangementer

Den nødvendige samtalen og sykefraværshåndtering — hva er lov og hva er lurt?

Trenger du trening i hvordan håndtere og samtale med ansatte som ikke fungerer, presterer eller har hyppig eller langvarig sykefravær?

Påmelding

Logg deg inn så slipper du å fylle ut skjema.

Logg inn

Personopplysninger

Loading

Vi fant ingen opplysninger om deg. Sjekk at mobilnummeret er riktig eller skriv inn opplysningene som mangler

Stemmer opplysningene? Hvis ikke, oppdater i skjema

Loading

Arbeidsgiver

Loading

Vi kjenner ikke denne arbeidsgiveren, vennligst fyll inn adressen under

Loading

Aktiviteter

onsdag 16.10.2024 09:00-16:00

Aktivitetsvalg er påkrevd

onsdag 16.10.2024 09:00-16:00

Aktivitetsvalg er påkrevd

torsdag 17.10.2024 09:00-16:00

Aktivitetsvalg er påkrevd

Faktura sendes til

Fakturaadresse

Annen fakturamottaker

Loading



* Påkrevd felt

Ledelse er enklere hvis du kjenner rammene for hva du har rett til å beslutte, men også hva som er lurt i det enkelte tilfellet hvis noe er vanskelig. På NITOs kurs lærer du hvordan du som leder tar tak i og løser utfordrende situasjoner med ansatte på en god, praktisk og effektiv måte innen gjeldende juridiske rammer.

Kursinnhold

Kurset er i utgangspunktet et to-dagers kurs, men du kan  velge å kun delta en av dagene basert på hvor du trenger å øke kunnskapen din. Begge dagene har fokus på hvordan håndtere komplekse situasjoner med ansatte fra både et juridisk og menneskelig perspektiv. Både styringsplikt og omsorgsplikt er viktige faktorer.

  • Dag 1 omhandler hva en nødvendige samtale er og hvorfor den er så viktig. Fokus er på ansatte som ikke presterer og fungerer som forventet i jobbhverdagen.
  • Dag 2 omhandler sykefravær spesifikt, og hvordan du som leder bør håndtere både hyppig og langvarig sykefravær. 
Ønsker bedriften din kurset som bedriftsinternt kurs?

Vi tilbyr også dette kurset som bedriftsinternt kurs

Praktisk rettet kurs

Kurset legges opp som en kombinasjon av forelesning, dialog med deltakerne og praktiske øvelser. Sentrale spørsmål som blir belyst:

  • Hva har du som leder rett til, og hva har du plikt til?
  • Hvordan gå fra «den vanskelige samtalen» til «den viktige og nødvendige samtalen»?
  • Hvordan planlegge, gjennomføre og følge opp samtalen?

Kursholderne benytter klassiske eksempler med ansatte som ikke leverer, sykdom som påvirker leveranser på jobb, eller mistanke om rus eller andre problemer av privat art. Målet er at du etter endt kurs er tryggere på hvordan du som leder kan håndtere disse situasjonene og samtidig gi arbeidstaker de beste mulighetene til å lykkes.

Tverrfaglig vinkling

Kurset holdes av to svært kompetente kursholdere som fokuserer på hva som er lov og hva som er lurt fra deres to ulike perspektiver. Begge er erfarne kursholdere og holder foredrag innen sine respektive fagfelt.

Hedvig Rognerud 1.jpegHedvig Rognerud er forretningsutvikler i Fossekall. Rognerud er DNCF sertifisert coach og har lang erfaring som leder og fra ledercoaching og konflikthåndtering som rådgiver.

Hun er opptatt av menneskemøter og samarbeidsrelasjoner og tar med seg en stor verktøykasse innen temaene respektfull kommunikasjon, samhandling og konflikthåndtering.

Kari Andersen  1.jpg
Kari Bergeius Andersen
er ansatt som partner og advokat med spesialisering i arbeidsrett i Ræder Bing.

Hun har bred erfaring med problemstillinger knyttet til ledelse, styringsrett og omsorgsplikt, varslingssaker og håndtering av manglende prestasjoner eller sykefravær.

Frida Basma

Frida Basma

Rådgiver

Har du innspill til kurs? Send en mail til

Kurs innen ledelse

7. mai 2024, Oslo

Thon Hotel Vika Atrium