Den nødvendige samtalen og sykefraværshåndtering — hva er lov og hva er lurt?
Trenger du trening i hvordan håndtere og samtale med ansatte som ikke fungerer, presterer eller har hyppig eller langvarig sykefravær?
Ledelse er enklere hvis du kjenner rammene for hva du har rett til å beslutte, men også hva som er lurt i det enkelte tilfellet hvis noe er vanskelig. På NITOs kurs lærer du hvordan du som leder tar tak i og løser utfordrende situasjoner med ansatte på en god, praktisk og effektiv måte innen gjeldende juridiske rammer.
Kursinnhold
Kurset er i utgangspunktet et to-dagers kurs, men du kan velge å kun delta en av dagene basert på hvor du trenger å øke kunnskapen din. Begge dagene har fokus på hvordan håndtere komplekse situasjoner med ansatte fra både et juridisk og menneskelig perspektiv. Både styringsplikt og omsorgsplikt er viktige faktorer.
- Dag 1 omhandler hva en nødvendige samtale er og hvorfor den er så viktig. Fokus er på ansatte som ikke presterer og fungerer som forventet i jobbhverdagen.
- Dag 2 omhandler sykefravær spesifikt, og hvordan du som leder bør håndtere både hyppig og langvarig sykefravær.
Programinnhold 16. og 17. oktober
Ønsker bedriften din kurset som bedriftsinternt kurs?
Vi tilbyr også dette kurset som bedriftsinternt kurs.
Praktisk rettet kurs
Kurset legges opp som en kombinasjon av forelesning, dialog med deltakerne og praktiske øvelser. Sentrale spørsmål som blir belyst:
- Hva har du som leder rett til, og hva har du plikt til?
- Hvordan gå fra «den vanskelige samtalen» til «den viktige og nødvendige samtalen»?
- Hvordan planlegge, gjennomføre og følge opp samtalen?
Kursholderne benytter klassiske eksempler med ansatte som ikke leverer, sykdom som påvirker leveranser på jobb, eller mistanke om rus eller andre problemer av privat art. Målet er at du etter endt kurs er tryggere på hvordan du som leder kan håndtere disse situasjonene og samtidig gi arbeidstaker de beste mulighetene til å lykkes.
Tverrfaglig vinkling
Kurset holdes av to svært kompetente kursholdere som fokuserer på hva som er lov og hva som er lurt fra deres to ulike perspektiver. Begge er erfarne kursholdere og holder foredrag innen sine respektive fagfelt.
Hedvig Rognerud er forretningsutvikler i Fossekall. Rognerud er DNCF sertifisert coach og har lang erfaring som leder og fra ledercoaching og konflikthåndtering som rådgiver.
Hun er opptatt av menneskemøter og samarbeidsrelasjoner og tar med seg en stor verktøykasse innen temaene respektfull kommunikasjon, samhandling og konflikthåndtering.
Kari Bergeius Andersen er ansatt som partner og advokat med spesialisering i arbeidsrett i Ræder Bing.
Hun har bred erfaring med problemstillinger knyttet til ledelse, styringsrett og omsorgsplikt, varslingssaker og håndtering av manglende prestasjoner eller sykefravær.
Har du innspill til kurs? Send en mail til
Kurs innen ledelse
Executive videreutdanning: Prosjektledelse 1
10. september 2024, Oslo
OsloMet - Storbyuniversitetet
Executive videreutdanning: Strategisk ledelse av digitale prosesser og KI
26. september 2024, Norge
Virtuelt
Teamledelse
30. september 2024, Norge
Nettkurs
Lederskolen
30. september 2024, Norge
Nettkurs
Selvledelse
30. september 2024, Norge
Nettkurs