A - Z
Employee calling for legal help when workplace goes bankrupt

What do I do if the job goes bankrupt?

Has the company you work for gone bankrupt? What happens to your salary and employment relationship? What rights do you have? What member benefits can you use?

What happens to your employment if the business goes bankrupt

When bankruptcy proceedings are opened, an administrator is appointed, and the administrator takes over the management of the company. The purpose is to get an overview and realise the values that remain in the estate.

As an employee, you must deal with the administrator. The administrator must inform all employees of their rights in connection with the bankruptcy.

The bankruptcy estate automatically enters into the employment contracts, but in the vast majority of cases, the administrator will dismiss the employees.

What happens to your salary

Non-payment of salary and holiday pay can be covered through the state's wage guarantee scheme. The wage guarantee is administered by NAV and is intended to secure you salary, holiday pay, pension and other salary benefits that your employer cannot pay due to the bankruptcy.

You can receive an advance on unemployment benefits from NAV for the first month after your employer is bankrupt.

Read more about salary guarantee (nav.no)

The business can continue after a bankruptcy

The fact that the enterprise is declared bankrupt does not have to mean that the activity ceases. Sometimes the business continues by a transfer of business from the estate to new owners.

The new owners can choose which of the employees they want to take with them. They are not bound by the pay and working conditions that applied with the employer who has gone bankrupt. However, you will have preferential rights to employment in the new enterprise. The preferential right applies for one year from the end of the notice period, for positions for which you are qualified.

The employer is not obliged to contact employees with preferential rights. You must therefore follow and apply for vacancies yourself. In the application, you must show that you have preferential rights. 

 

Wage guarantee and financial rights in the event of bankruptcy

The government's wage guarantee scheme is intended to ensure you a salary and other benefits when your employer goes bankrupt. Here you will get an overview of what is covered, who is entitled to it, and how to proceed.
Hva kan du få dekket fra lønnsgarantien?
  • Lønn og feriepenger med videre totalt begrenset til to ganger folketrygdens grunnbeløp (2G) - se faktaboks.
  • Lønn og øvrige krav for totalt seks måneder. Du velger selv hvilke seks måneder som er gunstige, de må ikke være sammenhengende.
  • Lønn som ikke er forfalt lenger tilbake enn tolv måneder før fristdagen. Fristdagen er den dagen begjæring om åpning av konkurs kom inn til tingretten
  • Feriepenger opptjent i samme år som fristdagen og året før
  • Manglende innbetaling til arbeidsgivers tjenestepensjonsordning
  • Andre pensjonskrav
  • Utestående overtid, provisjon, bonus og avspaseringstimer du har til gode

Utfyllende informasjon om hva som dekkes og hvordan du søker finner du på nav.no.

Hva er ikke dekket av lønnsgarantien?
  • Krav utover en måned fra konkursåpning
  • Utlegg du har hatt som for eksempel reise- og diettutgifter.
Hvem gjelder lønnsgarantien ikke for?
  • Selvstendig næringsdrivende og oppdragsmottagere.
  • Hvis du har hatt en eierandel på 20 prosent eller mer, med mindre du kan sannsynliggjøre at du ikke har hatt vesentlig innflytelse over driften i virksomheten.

 

Hvordan går du fram for å få dekket kravene dine?

Utestående lønn og feriepengekrav skal sendes til bostyrer. Kravene fyller du ut på A-melding som du finner på nav.no. Bostyrer skal kontrollere kravene og sender disse videre til Nav lønnsgaranti. Når bostyrer har mottatt utbetaling fra lønnsgarantien, trekkes skatt før du får utbetalingen.

Du kan få forskudd på dagpenger fra Nav den første måneden etter at arbeidsgiveren din er konkurs.

What is the National Insurance basic amount (G)?

As of 1 May 2025, 1 G amounts to NOK 130,160.

  • Most benefits in the National Insurance Scheme are stated in the number of G.
  • The basic amount is adjusted on 1 May each year.

Use your membership benefits in NITO

As a NITO member, you have access to several support schemes that can help you through a difficult period. NITO offers both legal assistance, financial support and career help for members who are affected by bankruptcy.

 

This is how NITO can help you in the event of bankruptcy

As a NITO member, you have access to several support schemes that can help you through a difficult period. Here is an overview of what you can get help with.
Rentefritt lån fra NITO ved arbeidsgivers konkurs

Saksbehandlingstiden hos Nav kan være lang. Du kan få et rentefritt lån av NITO i påvente av utbetaling. 

Andre økonomiske støtteordninger for NITO-medlemmer
Karriereveiledning

NITO hjelper deg med CV og søknad i veien mot ny jobb. Du kan også melde deg kurs.

Les mer om karriereveiledning

Share Facebook LinkedIn Instagram