Torsdag 1. juli fikk de ansatte beskjeden de har fryktet:
Flere titalls ingeniørarbeidsplasser blir borte som følge av beslutningen.
Med begrunnelse i underskudd siste par år, velger bedriften å flytte arbeidsplasser til Finland. I tillegg kommer omorganisering og nedbemanning i Ulsteinvik.
Alt dette slår negativt ut for ansatte i Ulsteinvik, lokale underleverandører og den maritime klynga.
- Bedriften har sørget for at mange nå går en tung sommerferie i møte. Det er viktig for oss å ta vare på medlemmene i denne vanskelige situasjonen, sier Eddy Nynes, hovedtillitsvalgt for NITO i Kongsberg Maritime (bildet).
- Vi jobber nå hardt for at antallet som mister jobben blir lavest mulig. Antallet som er oppgitt er 30 og omorganiseringene omfatter alle. Foreløpig har dessverre ikke fagforeningene nådd fram med vårt syn om at det er grunnlag for videre drift.
Kjøpt for å styrke konsernets maritime virksomhet
Regjeringen og Stortinget bidro til at Kongsberg Maritime kjøpte Rolls-Royce Marine, for å styrke konsernets maritime virksomhet.
Statens begrunnelse for eierskap er å opprettholde ledende teknologi- og industriselskap i Norge.
NITO mener at Kongsberg Maritimes avgjørelse svekker både norsk teknologi og industri.
- Kongsberggruppen er en av landets ledende industrieiere. Vi hadde forventet et mer langsiktig og moderne eierskap, som viser vei i en vanskelig tid, og ikke velger kortsiktige løsninger og oppsigelser, sier president i NITO Trond Markussen (bildet, sammen med Nynes).
- Regjeringen har varslet om en rekke initiativ der Kongsberg Maritime kunne ha tatt en sentral rolle. Internasjonalt er det behov for den spisskompetansen som Kongsberg Maritime besitter, sier Markussen.
- Dette er en bekymringsfull trend som regjeringen og Stortinget bør være klar over og forhindre.