Gå til innhold

Kontakt oss

NITOs medlemstjenester er der for deg og dine spørsmål. Vi er tilgjengelige i flere kanaler, velg den som passer deg best. Se også våre svar på ofte stilte spørsmål nedenfor.

Ofte stilte spørsmål

Hvem kan bli medlem i NITO?

Har du faglig kompetanse innenfor ingeniør- og teknologifag på nivå med bachelorgrad eller høyere kan du bli medlem i NITO 

Her kan du sjekke om du oppfyller medlemskriteriene. 

Hva koster det å være medlem i NITO?

Fra 01.01.2024 gjelder disse kontingentsatsene: 

  • Kontingent for yrkesaktive medlemmer er kr 5.340 pr. medlem pr. år, 445kr pr mnd. 
  • Pensjonistkontingenten er kr 534 pr. år for medlemmer under 82 år. For medlemmer over 82 år er innbetaling av kontingent frivillig. Medlemmet opprettholder vanlig pensjonistmedlemskap. 
  • NITO Ortopedenes kontingent er kr 534 pr. år 
  • Bioingeniørfaglig Institutts kontingent er kr 528 pr. år. 
  • Kontingenten for studiemedlemmer og studentmedlemmer er kr 350 for hele studentperioden.  

Som pensjonist betaler du 10% av ordinært kontingent. Du beholder alle medlemsfordeler bortsett fra arbeidsrettslig bistand. Du finner mer informasjon her.

Kan jeg få kontingentfritak som arbeidsledig eller permittert?

Dersom du er arbeidsledig eller permittert mer enn 50% kan du kontingentfritak. Du endre status på min side ellers sende oss en epost til for å få reduksjon i kontingenten eller kontingetfritak.

Kan jeg få kontingentfritak dersom jeg mottar AAP?

Dersom du mottar AAP kan du få kontingentfritak. Du kan fylle ut dette skjemaet for å få bekrefte at du mottar AAP  

Er medlemskontingenten fradragsberettiget?

Ordinær fagforeningskontingent er fradragsberettiget. Fra og med 2023 får du trukket fra hele kontingenten. NITO innrapporterer fagforeningskontingenten direkte til skattemyndighetene for deg  

Hvor finner jeg informasjon om mine fakturaer/betalinger?
Hvordan kan jeg opprette avtalegiro for kontingent?

Med AvtaleGiro sørger banken din for at regningene blir automatisk betalt på forfallsdato. Dersom du oppretter avtalgiro vil du bli trukket hver måned. Du kan opprett AvtaleGiro her.

Hva er fordelene med avtalegiro?

Automatisk betaling gir deg full kontroll på regningene. Du slipper å huske forfallsdatoer, og du unngår purringer: 

  • Betalingen fordeles på 12 måneder, uten merkostnader for deg 
  • Regningene betales automatisk fra din konto på forfallsdato  
  • Du unngår purring
  • Du kan stoppe betalinger
  • Du har full oversikt over betalte regninger i nettbanken og på kontoutskriften
  • Du kan si opp avtalen i nettbanken, eller ved å kontakte banken din 
Hva skjer med avtalegiroen når jeg bytter bank?

Du må opprette avtalen på nytt i din nye bank. Når ny avtale opprettes vil den gamle avtalen automatisk avsluttes. Du kan selv opprette avtalen i nettbank eller ved å kontakte din nye bankforbindelse. Trenger du informasjon for å opprette ny avtalegiro ta kontakt på  
 

Hvordan kan jeg benytte meg av NITOs bankavtale?

Du som NITO-medlem får prioritet. For å oppnå det, må du benytte kontaktskjemaet under. Da blir du kontaktet av en rådgiver fra Nordea i løpet av kort tid. I kommentarfeltet i skjemaet kan du angi når det passer for deg å bli kontaktet: https://www.nordea.no/privat/kundeservice/nito-medlem-bli-kontaktet.html 

Hvilke NITO-forsikringer har jeg?

Du finner oversikt over dine NITO-forsikringer her

Hvordan kan jeg endre til månedlig betaling på NITO-forsikringene?

Med avtalegiro blir du trukket et månedlig beløp. Du kan opprette avtalegiro her.

Har du mottatt kanselleringsvarsel på dine NITO-forsikringer?

Har du mottatt kanselleringsvarsel på dine NITO-forsikringer, står de i fare for å bli avsluttet grunnet manglende betaling. Benytt betalingsinformasjon i varselet for å beholde forsikringene. 

Hvordan melder jeg skade?

Skade skal meldes til Tryg. Du kan melde skade her: https://www.tryg.no/. Har du spørsmål om skade eller skadeoppgjør kan du ta kontakt med Tryg på tlf 55171920