De to deltok 21. januar i høring i Stortinget om meldingen "Grønnere og smartere – morgendagens maritime næring".
Under høringen redegjorde de for den alvorlige situasjonen på norske verft og krevde handling fra de folkevalgte.
- Verftene opplever ordretørke. Norge står i fare for å miste viktig industri og spisskompetanse i en klasse for seg selv. NITO forventer at Stortinget gir klar beskjed: Regjeringen må legge fram en krisepakke før påske, sa Markussen (bildet).
Han trakk fram fire viktige tiltak som en slik pakke må inneholde:
- Anbudskravene må utformes etter norske standarder for utforming, utstyr, arbeidsspråk, lærlinger og HMS så langt mulig innenfor EØS-avtalen. NITO mener det ligger et nasjonalt handlingsrom som ikke er blitt benyttet. Det må gjøres en uavhengig juridisk gjennomgang med sikte på mulighet for å plassere offentlige oppdrag ved norske verft, altså en gjennomgang av handlingsrommet i offentlige anskaffelser. Det bør også nedsettes en ekspertenhet på offentlige innkjøp med kompetanse på teknologi, EØS og OECD.
- Det bør innføres krav om null- og lavutslippsløsninger for flere fartøygrupper, bl.a. i nye offentlige anbud for ferger og hurtigbåter. Dette må kombineres med et bevisst utviklingsarbeid gjennom offentlige utviklingskontrakter i et tett samspill mellom myndighetene og norske verft.
- Kravene må innføres på et tidspunkt hvor utviklingsarbeidet har gjort det mulig for verftene og rederiene å bygge de nye løsningene. Da må man ha storstilt bestillinger av utslippsfrie skip, bl.a. en stor satsing for fylkeskommunenes kjøp av ferge- og hurtigbåttjenester.
- Lån, støtte og garantiordninger til norske verft må utvides så langt som mulig innenfor EØS-avtalen. Likeledes må eksportfinansieringsordningene utvides slik at de er konkurransedyktige.
- Da vil vi gjøre oss selv rustet til å møte framtida. Men det haster, og det må handles nå.
Norge har gode forutsetninger
Presidenten påpekte at Norge har et sterkt utgangspunkt og er en av verdens ledende maritime nasjoner.
- Vi har alle forutsetninger for å kunne lede an i en internasjonal omstilling til skipsfart med lave utslipp. Men vi er ikke der. Vi er i en verftskrise.
- Ansatte i Kongsberg Maritime har levd med permitteringsspøkelset i en god stund nå. Det er ikke noe jeg vil anbefale. Jeg blir kontaktet av stadig flere fortvilte medlemmer som har vært permittert i snart et år og nå står overfor nedbemanning, sa hovedtillitsvalgt Eddy Nynes (bildet).
Hele lokalsamfunn rammet
- Istedenfor å benytte seg av utvidet permitteringsordning, velger bedriftene å si opp ansatte. Hele lokalsamfunnet blir rammet av at næringen mangler oppdrag. I går var jeg på den lokale butikken, og det er merkbart hvordan bekymringene sprer seg til de som lever av oss som jobber i verftsindustrien.
Presidenten er ikke fornøyd med regjeringens hjelp til bransjen så langt.
- Det nytter lite med fine planer om grønn skipsfart og sterk konkurransekraft dersom verftene går konkurs på grunn av pandemien, avsluttet Trond Markussen.
Maritim industri trenger en redningspakke nå!