Gå til innhold
< Kurs og arrangementer

Bedriftsinternt kurs i den nødvendige samtalen og sykefraværshåndtering

Lurer dere på hva som er lov og hva som er lurt i håndteringen av og samtale med med ansatte som ikke fungerer, presterer eller har hyppig eller langvarig sykefravær?

Påmelding

Logg deg inn så slipper du å fylle ut skjema.

Logg inn

Personopplysninger

Loading

Vi fant ingen opplysninger om deg. Sjekk at mobilnummeret er riktig eller skriv inn opplysningene som mangler

Stemmer opplysningene? Hvis ikke, oppdater i skjema

Loading

Arbeidsgiver

Loading

Vi kjenner ikke denne arbeidsgiveren, vennligst fyll inn adressen under

Loading



* Påkrevd felt

Ledelse er enklere hvis du kjenner rammene for hva du har rett til å beslutte, men også hva som er lurt i det enkelte tilfellet hvis noe er vanskelig. NITO skreddersyr kurs for bedrifter hvor vi lærer bort hvordan ledere og HR bør ta tak i og løse utfordrende situasjoner med ansatte på en god, praktisk og effektiv måte innen gjeldende juridiske rammer. 

Kursinnhold

Kurset er et heldagskurs med fokus på hvordan håndtere komplekse situasjoner med ansatte fra både et juridisk og menneskelig perspektiv. Både styringsplikt og omsorgsplikt er viktige faktorer.

I forkant av kurset blir vi enig om hva bedriftens behov er og om det er ønskelig å fokusere ekstra på enkelte situasjoner som typisk kan medføre til "den nødvendige samtalen". Kanskje strever din bedrift ekstra mye med ansatte med langvarig sykefravær eller ansatte som ikke presterer? Vi tilpasser så den enkelte bedrift får best utbytte av kurset.

Kursgjennomføring

Ta kontakt med for en hyggelig prat og et uforpliktende pristilbud. Kurset gjennomføres hos din bedrift på dato og tidspunkt vi blir enig om.

Praktisk rettet kurs

Kurset legges opp som en kombinasjon av forelesning, dialog med deltakerne og praktiske øvelser. Sentrale spørsmål som blir belyst:

  • Hva har du som leder rett til, og hva har du plikt til?
  • Hvordan gå fra «den vanskelige samtalen» til «den viktige og nødvendige samtalen»?
  • Hvordan planlegge, gjennomføre og følge opp samtalen?

Kursholderne benytter klassiske eksempler med ansatte som ikke leverer, sykdom som påvirker leveranser på jobb, eller mistanke om rus eller andre problemer av privat art. Målet er at dere etter endt kurs er tryggere på hvordan dere som leder kan håndtere disse situasjonene og samtidig gi arbeidstaker de beste mulighetene til å lykkes.

Er du leder og ønsker å delta på kurset uten at det er i regi av bedriften din?

Det er mulig å delta på kurset for NITO-medlemmer og andre. Du kan lese mer og melde deg på her.

Tverrfaglig vinkling

Kurset holdes av to svært kompetente kursholdere som fokuserer på hva som er lov og hva som er lurt fra deres to ulike perspektiver. Begge er erfarne kursholdere og holder foredrag innen sine respektive fagfelt.

Kari Andersen  1.jpg
Kari Bergeius Andersen
er ansatt som partner og advokat med spesialisering i arbeidsrett i Ræder Bing.

Hun har bred erfaring med problemstillinger knyttet til ledelse, styringsrett og omsorgsplikt, varslingssaker og håndtering av manglende prestasjoner eller sykefravær.

Hedvig Rognerud 1.jpegHedvig Rognerud er forretningsutvikler i Fossekall. Rognerud er DNCF sertifisert coach og har lang erfaring som leder og fra ledercoaching og konflikthåndtering som rådgiver.

Hun er opptatt av menneskemøter og samarbeidsrelasjoner og tar med seg en stor verktøykasse innen temaene respektfull kommunikasjon, samhandling og konflikthåndtering.

Frida Basma

Frida Basma

Rådgiver

Har du innspill til kurs? Send en mail til

Kurs innen ledelse