Ansettelse
Kvinnelig ingeniør på hjemmekontor med ergonomisk arbeidsplass i lyst loftsrom
Ansettelse

Hva er reglene for hjemmekontor i 2025?

Hjemmekontor har gått fra unntak til regel for mange ingeniører og teknologer, men regelverket kan være uoversiktlig. Har du rett til hjemmekontor? Hvem skal betale for utstyr og internett? Her får du konkrete svar på de viktigste spørsmålene, praktiske tips og eksklusive maler du kan bruke direkte.

Rettigheter og avtaler ved hjemmekontor

Kan arbeidsgiver pålegge meg hjemmekontor? 

Utgangspunktet er at hjemmekontor skal være frivillig fra begge parter slik at arbeidsgiver ikke kan pålegge deg å ha hjemmekontor. Det kan være greit å merke seg at det er forskjell på at arbeidsgiver pålegger deg hjemmekontor og det at de tilbyr en stilling hvor du må jobbe hjemmefra. 

Unntak: Hvis myndighetene pålegger eller gir råd til arbeidsgiver om å pålegge hjemmekontor.

Har jeg rett til å få jobbe hjemmefra?  

Det finnes ingen lovfestet rett til å ha hjemmekontor. Arbeidsgiver har styringsrett og kan derfor bestemme om dette er noe de ønsker å tilby som et gode til de ansatte. Det er nok likevel slik at mange arbeidsgivere ser seg tjent med å ha en hjemmekontorordning i virksomheten for å beholde og rekruttere kompetente arbeidstakere. 

Hvis du søker ny jobb, kan det være lurt å få skriftlig fra arbeidsgiver hva slags ordning de har for hjemmekontor. Hvis hjemmekontor er helt avgjørende for deg må det avtales individuelt, og det må fremgå klart hva som er avtalt. 

Merk deg likevel at de fleste hjemmekontoravtaler kan sies opp uten noen spesiell grunn. 

Må man ha avtale om hjemmekontor? 

Hvis du jobber hjemmefra fast gjelder hjemmekontorforskriften (lovdata.no). Du anses å jobbe hjemmefra fast hvis du jobber fra hjemmekontor 1 dag i uken eller mer i snitt, over en periode som ikke er helt kortvarig. 

Forskriften sier at det skal inngås en hjemmekontoravtale i tillegg til arbeidsavtalen hvis ordningen er fast. 

Hva må en hjemmekontoravtale inneholde?

Sjekkliste for avtale om hjemmekontor

Avtalen skal minimum regulere følgende: 

  1. Omfanget av hjemmearbeidet
  2. Arbeidstid for hjemmearbeidet
  3. Eventuelle bestemmelser om når arbeidstaker skal være tilgjengelig for arbeidsgiver
  4. Dersom avtalen er midlertidig; forventet varighet
  5. Eventuelle bestemmelser om retten til å endre eller si opp avtalen om hjemmearbeid, frister for slik oppsigelse mv.
  6. Eventuelle bestemmelser om prøvetid for hjemmearbeidsordningen
  7. Eiendomsrett, drift og vedlikehold av utstyr
  8. Eventuelle bestemmelser om saksbehandling, taushetsplikt og oppbevaring av dokumenter

Avtalen skal oppdateres hvis det skjer endringer. 

 

Eksklusivt for NITO-medlemmer

Mal for avtale om hjemmekontor 

Som NITO-medlem får du tilgang til en mal som du kan ta utgangspunkt i ved inngåelse av avtale om hjemmekontor.

For å få tilgang til dette innholdet må du bli medlem eller logge inn.

Illustrasjon av en kvinne som jobber ved en laptop, med andre figurer i bakgrunnen, symboliserer utfordringer med varsling eller avtalebrudd i forbindelse med hjemmekontor.

Arbeidsmiljø og utstyr på hjemmekontor

Kan jeg kreve at arbeidsgiver betaler for utstyr?

Det er ingen regler for hvem som skal dekke kostnader til utstyr man trenger på hjemmekontoret. Noen arbeidsgivere dekker både internettkostnader, utgifter til møbler og annet utstyr, mens andre legger ansvaret på den ansatte.

NITO mener at de tillitsvalgte kan spille en viktig rolle når det gjelder få komme frem til gode løsninger for de ansatte når det gjelder kostnadsdekning og utstyr.

Hva er arbeidsgivers ansvar for arbeidsmiljøet?

Reglene i arbeidsmiljøloven om arbeidsgivers plikter knyttet til arbeidsmiljøet gjelder ikke i samme grad på hjemmekontor som ellers. Hjemmekontorforskriften har derimot en særregel som skal sikre at arbeidstakers sikkerhet, helse og velferd ivaretas.

Denne regelen sier at arbeidsgiver så langt det er praktisk mulig skal forsikre seg om at arbeidsforholdene er fullt forsvarlige. Dette gjelder blant annet at arbeidsstedet, arbeidsutstyret og innemiljøet ikke medfører uheldige fysiske belastninger og at det psykososiale arbeidsmiljøet er ivaretatt.

Forskriften sier også at arbeidstaker skal medvirke til gjennomføringen av de tiltak som blir satt i verk for å skape et sunt og trygt arbeidsmiljø på hjemmekontoret.  

Det kan variere fra virksomhet til virksomhet hvordan arbeidsgiver følger opp denne plikten. Noen tar nok ansvaret svært alvorlig, mens andre krever at de ansatte selv garanterer at arbeidsforholdene er fullt forsvarlige.

Yrkesskadedekning og forsikring

Er jeg dekket av yrkesskadeforsikringen på hjemmekontor?

Så lenge du utfører arbeid på hjemmekontor er du dekket av yrkesskadeforsikringen.

Når det gjelder dekning i spise- og hvilepauser er det imidlertid forskjell på om du er på hjemmekontor eller ditt vanlige arbeidssted. Du er heller ikke dekket på reiser mellom hjemmekontoret og et annet tjenestested hvis det ikke er nødvendig å jobbe fra hjemmekontor den aktuelle dagen.  

Yrkesskadeforsikringen skal kompensere for ulykke som medfører skade som skjer mens man er i arbeid, på arbeidsstedet og i arbeidstiden. Når du jobber på hjemmekontor, er arbeidsstedet midlertidig flyttet hjem og du vil være dekket så lenge du utfører arbeid.  

Høyesterett har avgjort at praksisen for skader i pauser på andre arbeidssteder ikke kan overføres til hjemmet. I praksis betyr det at arbeidstakere kun er dekket mens de faktisk utøver arbeid på hjemmekontor og altså ikke i pauser.

Praksis er også streng når det gjelder yrkesskadedekning på jobbreise mellom hjemmekontor og et annet arbeidssted. I en dom fra 2023 kom lagmannsretten til at når hjemmekontor ikke er nødvendig på selve skadedagen, er man ikke dekket på reise mellom hjemmekontor og et annet arbeidssted. 

NITO jobber for bedre yrkesskadedekning

NITO mener at yrkesskadelovgivningen må oppdateres i tråd med at hjemmekontor har blitt en integrert del av folks arbeidshverdag. Vi jobber opp mot regjerningen for å styrke forsikringsvernet på hjemmekontor.

Eksklusivt for NITO-medlemmer

Skattemessige konsekvenser av hjemmekontor

Som NITO-medlem får du tilgang til et ekspertnotat fra Wikborg Rein. Det dekker skatteregler, fradrag for hjemmekontor, fordeler ved arbeidsgiverbetalt utstyr og reisefradrag. 

For å få tilgang til dette innholdet må du bli medlem eller logge inn.

Illustrasjon kalkulator og pengestabel - hvordan slår skattereglene ut ved hjemmekontor i Norge eller utlandet?
Del på Facebook LinkedIn Instagram