To av tre nye personbiler er elbiler, og utgjorde 16 prosent av personbilparken i 2021. Vi kommer imidlertid ikke utenom vanskelige miljøspørsmål når bilparken i verden stadig blir grønnere: Hva skal vi for eksempel gjøre med alle elbil-batteriene når de elektriske bilene når slutten av levetiden?
Problemet, forklarer Røed, er at det er få til ingen som har gjenvinningsløsninger for de nye batteritypene.
- Batterikjemien NMC (nikkelmangankoboltoksid – LiNiMnCoO2) er mest populær i dagens biler og har gode løsninger for gjenvinning. Det vi nå ser i dagens marked er at stadig flere produsenter går for LFP (Litiumjernfosfat – LiFePO4), som både har lavere pris og lengre levetid. Men vi snakker ikke nok om end of life og gjenvinningsløsninger for batteriene som er på vei inn i markedet, forteller han.
Forsikringer til medlemspris
Det er mye å tjene på NITOs forsikringsfordeler. Du får gode priser, ekstra gunstige vilkår og unike NITO-fordeler.
- Norge er et foregangsland når det gjelder elektrifisering av bilparken. Da må vi også være et forbilde når det kommer til løsningene for å gjenvinne og ha et kretsløp for batterikjemikaler, mener Røed.
Mener ingeniører og teknologer bør kjenne sin besøkstid
Røed har siden 2008 jobbet i gjenvinningsbransjen, og har selv studert prosesskjemi.
- I 2012-2013 snakket ingen om gjenvinning av batterier. Nå snakker alle om batterier. Men vi må også ta ansvaret for å finne løsningene for når batteriene en gang skal kasseres. Og den tiden kommer raskt.
- Samtidig er det et skrikende behov for ingeniører og teknologer i bransjen. Menneskene som skal designe anleggene som skal håndtere kjemikaliene det er snakk om, og som har den kjemiske kompetansen til å faktisk finne løsningene på gjenvinning og resirkulering, sier han.
- Det er en spennende bransje i rivende utvikling, men vi trenger flere kloke holder.
Satser i Finland
Fortum Waste Solutions satser tungt i Finland, nærmere bestemt i batteriklynga Harjavalta med blant andre Nornickel, Kemira og Boliden som nærmeste naboer. Her vil de i 2023 stå ferdig med et fullskala anlegg for både demontering og håndtering av utvinning av kjemikalier fra batterier og andre sidesstrømmer fra industrielle prosesser.
- I Harjavalta vil vi kunne håndtere og resirkulere kobolt, nikkel og mangan i tusentalls tonn. Ikke bare fra batterier, men også sidestrømmer fra industrien. Det er sirkulærøkonomi i praksis, det, sier Røed.