Mange studenter kjenner på presset mot slutten av studietiden. Alt du har lært skal presenteres i en sluttoppgave, nemlig bacheloroppgaven.
Så hvordan lykkes du med oppgaven? Her deler vi våre sju beste tips du kan ta i bruk når du skal skrive en bacheloroppgave.
1. Skriv om noe som engasjerer deg
Først ut er et punkt som absolutt ikke overrasker, men som heller bør gjentas en gang for mye enn en gang for lite.
Bacheloroppgaven består av et tungt stykke analysearbeid som kun kan gjennomføres av deg. Så still deg spørsmålet: Hvilke emner innen ditt fagfelt er det du brenner for?
2. Finn ut om ideen din funker, tidlig
Hva vet du om emnet du ønsker å forske på? Egner emnet seg for tidsrommet og metodene du har til rådighet?
For å finne ut av dette kan du prøve denne øvelsen:
- Velg tre emner
- Finn fram penn og papir
- Finn ut hvilket av emnene du klarer å skrive en helside om først
Tema og problemstilling
Sørg for å formulere problemstillingen din tidlig. Å finne emnet du ønsker å skrive om er bare den ene halvdelen av det innledende arbeidet - problemstillingen den andre.
3. Legg en konkret, langsiktig plan
En stor utfordring med å skrive en god bacheloroppgave er å gjøre den ferdig innenfor en viss tidsperiode. Uansett hvor lang tid du har på oppgaven, må du planlegge hvordan tiden din skal brukes.
Ja, det er kanskje fristende å skrive oppgaven på kortest mulig tid, men både du og oppgaven din har godt av tid til planlagte og uplanlagte avbrekk.
Lag en kalender med milepæler for oppgaven som leder fram til innleveringsfristen. Planen skal inkludere både pauser og ferie, samt være motiverende.
Andre delmål som kan legges inn i kalenderen:
- Gjøre ferdig kildesøk
- Slutt på lesefase
- Ferdigstille første utkast
- Ny revisjon
- Revisjon 2
4. God research er nøkkelen til suksess
Det tar tid å finne informasjon som er relevant til akkurat din oppgave. Finn fram anerkjent faglitteratur og artikler fra nett. Er det noen røde tråder som går igjen? Samle så mye informasjon som mulig, så tidlig som mulig.
Først kan du finne ut hvor du kan hente informasjon fra. Her bør du sjekke ut studiestedets bibliotek/database, hvor du kan finne både digitale og fysiske kilder. Noter underveis som du finner nye kilder, og lag en liste over aktuelle kilder til oppgaven.
Måter du kan finne gode kilder på:
- Ikke bare søk etter bøker, men også tidsskrifter og andre artikler
- Finn relevant og ny litteratur
- Finn andre vinklinger og varier hvilke ord du bruker når du søker
Gratis bøker!
Hev din kompetanse. Som NITO-medlem har du tilgang på en rekke gratis kompendier og lærebøker.
5. Definer hvor du skal jobbe med oppgaven
Noe som har vært spesielt aktuelt de siste årene er arbeidssoner. De fleste er kjent med både hjemmeskole og hjemmekontor, eller fulle lesesaler og sene arbeidskvelder.
Men selv om du kan jobbe fra sengen, bør du skille områdene i hjemmet hvor du skal være i henholdsvis jobbmodus og fritidsmodus.
Du kan for eksempel velge deg en stol i hjemmet som du kun sitter på når du skal jobbe. På denne måten oppdrar du hjernen til å fokusere når den skal jobbe og når den skal slappe av.
Det kan også være en god ide å bytte ut arbeidsplassen etter en stund. Dette kan gi ny giv, inspirasjon og motivasjon om du sitter fast med oppgaven.
6. Del opp arbeidet
Ser du på alt du trenger å gjøre for å ferdigstille bacheloroppgaven, er det lett å bli svimmel. Veien virker lang, særlig når du sitter der med blanke ark i begynnelsen.
Men fortvil ikke.
Del opp arbeidet som må gjøres inn i håndterbare seksjoner. Begynn med å lage en innholdsfortegnelse, med punkter og underpunkter du regner med vil belyses i oppgaven. Dette kan gi deg en sterk indikasjon på hvordan oppgaven din vil se ut, samtidig som den gir deg retning på veien.
Har du allerede gjort research kan du nå se hvilken litteratur som burde benyttes og hvilke du kan legge til side enn så lenge.
Heretter kan du begynne å skrive ut punktene i innholdsfortegnelsen, steg for steg.
Kjør intervaller
Den som jobber hardest, er ikke alltid den som jobber smartest. For å forsikre deg om at du er mest mulig effektiv kan du sette opp korte intervaller med gitte retningslinjer gjennom dagen.
Eksempel: Velg ut enkelte dager i planen din, eksempelvis tirsdager og torsdager, hvor du jobber effektivt i 20 minutter med telefonen på flymodus, før du har pause i 20 minutter. Av og på, med en god lunsjpause på 40 minutter midt på dagen.
7. Hjelp andre studenter
Når du hjelper andre med deres oppgave, kan det åpne seg nye dører. Ikke bare ser du hvordan de løser oppgaven, men kanskje gir du tips basert på deres vinklinger som kan overføres til din egen oppgave?
Les:
10 tips til masteroppgaven - slik kommer du i mål