Bioingeniørundervisningen ved NTNU i Ålesund har et tradisjonelt laboratorium, men det siste året har studentene også fått prøvd seg inne i en digital utgave.
- Vi har tatt i bruk et datasimuleringsprogram som fungerer som en virtuell lab for studentene, forklarer Sahar Olsen. Hun er universitetslektor og underviser selv på bioingeniørutdanningen.
- Gjennom den virtuelle laben blir undervisningen mer spennende og virkelighetsnær for studentene. Simuleringsprogrammet tilfører nye perspektiver i læringen, sier hun.
- Studentene får gjennom programmet enklere koblet sine teoretiske kunnskaper med det praktiske. Systemet er tilrettelagt for å kunne benytte VR-briller. Det er bare et tidsspørsmål før våre studenter får VR-briller på hodet. Da kan de virkelig oppleve å vandre i laboratoriet, gå fra stasjon til stasjon og få opplevelsen av å være på et laboratorium.
Samarbeid med utdanning i Storbritannia
NTNU Ålesund, Institutt for biologiske fag, har et samarbeid med University of Kingston i Storbritannia om dette danskutviklede datasimuleringsprogrammet.
- Bioingeniørutdanningen som tilbys i Kingston er ganske lik utdanningen i Ålesund, sier Olsen. Hun fikk øynene opp for denne måten å undervise på da hun og kollega Bente Alm var på studietur.
- Når vi som studenter har benyttet programmet er det oftest i forbindelse med laboratorieforsøk, enten som forberedelse eller etterarbeid. Makromolekylene vi lærer om er så små at de ikke synes i noen mikroskoper. Et virtuelt laboratorium gir unike muligheter til å komme tettere på hva vi faktisk jobber med, sier Gjelseth.
- Vi kan se på strukturer i antistoffer, for eksempel et immunglobulin i molekylær modell, sier han.
- Når vi zoomer inn på det og beveger det rundt, kan vi studere molekylformen fra flere kanter. Dette gir større læringsverdi sammenlignet med bare å se et bilde i en bok.
- Det er nesten som vi kan gå inn i molekylene, samtidig som simuleringen gir liknende praktisk erfaring som vanlige øvelser, sier han og smiler bredt.
- Det er også mulig å hente inn teori om temaet i selve programmet, forklarer han.
- Vi er veldig fornøyd med denne formen for undervisning. Med et slikt simuleringsprogram har vi ubegrenset med tid til å gjøre forsøkene.
- Hadde dette vært i en ordinær undervisningssituasjon ville forsøket måtte avsluttes når timen er over.
- Jeg er glad for å kunne benytte ny teknologi i studiet mitt. Dette gir meg raskere og bedre forståelse av teorien, og forhåpentligvis kan slike hjelpemidler med høy kvalitet i framtida bli brukt i større utstrekning og bli et populært og nyttig supplement til mer tradisjonelle læremidler.
- Jeg er tredje års bioingeniørstudent og gleder meg virkelig til å bli bioingeniør og få en viktig jobb ved ett av de moderne laboratoriene som finnes rundt i Norge.
Bli kjent med Bioingeniørfaglig institutt
Kurs fra BFI
Mikrobiologisk hurtigdiagnostikk
2. april 2025, Oslo
Scandic St. Olavs plass
Forskning på kvinnehelse
4. april 2025, Norge
Microsoft Teams
Bioingeniørdagen 2025
24. april 2025, Kristiansand S
Sørlandet Sykehus HF
Lunsjforedrag fra NITO BFI primærhelsetjenesten om rusmiddeltesting
9. mai 2025, Norge
Microsoft Teams
Konferanse for bioingeniører i primærhelsetjenesten
23. mai 2025, Jessheim
Quality Airport Hotel Gardermoen
"Ikke utbrent - bare litt svidd i kanten"
4. juni 2025, Vikersund
Modum Bad
Grunnkurs i patologi
9. september 2025, Trondheim
Scandic Nidelven
Farmakologi
22. september 2025, Trondheim
Scandic Nidelven