NITO i samfunnet
En mann med alvorlig uttrykk står i et moderne messemiljø. NITO-banner i bakgrunnen antyder hans sentrale rolle i organisasjonen.
Eddy Nynes, tillitsvalgt i NITO. Foto: Bjarne Krogstad
NITO i samfunnet

- Norske verft taper kontrakter fordi myndighetene ikke utnytter handlingsrommet

NITO-tillitsvalgt Eddy Nynes er utålmodig: - Vi har ingen tid å miste, advarer han.

- Myndighetene må ta grep for at maritim sektor ikke blir hengende etter i konkurransen mot utlandet. Vi har ingen tid å miste, sier Eddy Nynes, hovedtillitsvalgt for Kongsberg Maritime AS og leder for konserngruppen i Kongsberg Gruppen ASA.

Bakgrunnen for hjertesukket er nye rapporter fra regjeringen som viser at norske verft taper offentlige kontrakter på grunn av at handlingsrommet i EØS-avtalen ikke benyttes godt nok i norske anbud.

Et tiltak NITO har foreslått og som nå må komme på plass er en ekspertenhet for offentlige anskaffelser i maritim sektor. 

En slik ekspertenhet vil være et kunnskapssenter som kan bidra med generell kompetanseheving og hjelpe innkjøpere med å stille riktig anbudsgrunnlag, slik at de kan benytte EØS-handlingsrommet og skreddersy oppdrag til norske verft. 

En ekspertenhet vil være et av de viktigste tiltakene for å sikre oppdrag til norske verft. Å sikre at norske kontrakter går til norske verft bør være høyt prioritert hos regjeringen.

Eddy Nynes, leder for konserngruppen i Kongsberg Gruppen ASA.

- Vi må bruke konkurransefortrinnene norske verft har når oppdrag skal ut på anbud. Dette er et naturlig steg videre i det arbeidet NITO har lagt ned de senere årene. Det sier Trond Markussen, president i NITO om etableringen av ekspertenheten.

Engasjert mann som står på en talerstol. Han har på seg stripete skjorte og brun blazer.
Trond Markussen, president i NITO.

 

Langt bak Europa

En gjennomgang av de fleste skipsbyggingsoppdragene i EU-land viser at de nasjonale anbudene går til nasjonale verft. Gjennomsnittet i Europa er at åtte av ti kontrakter tildeles i eget land. For Norge er tilsvarende tall kun 68 prosent.

Gjennomgangene viser at norske oppdragsgivere ikke utnytter de mulighetene som kan gjøre at norske verft blir prioritert. Helt i toppen av skalaen er Frankrike, hvor samtlige 91 offentlige oppdrag i gjennomgangen har gått til leverandører i Frankrike.  

- Jeg nekter å tro at franskmennene har en så mye bedre maritim sektor. Derimot har de klart å utnytte handlingsrommet sitt til det fulle. Det er eksempel til etterfølgelse.

Eddy Nynes, leder for konserngruppen i Kongsberg Gruppen ASA.

110 millioner kroner til Nederland

Nynes peker på ett eksempel hvor norske verft har tapt store muligheter som følge av dårlig håndverk: I 2020 bevilget regjeringen 110 millioner kroner til Havforskningsinstituttets nye forskningsfartøy. Selv om halvparten av tilbyderne var norske, ble det besluttet å bygge skipet i Nederland. 

- At 110 millioner kroner fra en offentlig kontrakt går til nederlandske verft er et skrekkeksempel. Dessverre er det ikke det eneste eksempelet vi har på denne praksisen, sier Nynes.  

Politisk press

I 2020 fremmet regjeringen Solberg en Stortingsmelding om maritim næring, «Grønnere og smartere - morgendagens maritime næring». Allerede her fikk NITO opprinnelig gjennomslag for etableringen av en ekspertenhet for offentlige anskaffelser. Også i opposisjon var dagens regjeringspartier og SV for ideen om en slik ekspertenhet. 

- Vi vet jo at de fleste politikerne er for, så nå er det er kun viljen det står på, sier Nynes. 

NITO-president Trond Markussen er enig:

- Regjeringen undervurderer handlingsrommet. Nå må de handle og sikre gode tider for norske verft, sier han.

Brev til næringsministeren

I mai gikk NITO og Norsk Industri sammen i et felles brev til næringsminister Jan Christian Vestre.

Les brevet: Regjeringen må etablere en ekspertenhet for offentlige anskaffelser i maritim sektor

I brevet fra Stein Lier-Hansen og Trond Markussen krever organisasjonene at en ekspertenhet kommer på plass og viser til viktigheten en slik enhet kan ha for framtidsutsiktene til norske verft. 

- Nå står to av de store arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene sammen om kravet, så vi har selvfølgelig et håp om at regjeringen tar grep og sikrer at norske verft blir prioritert.

Eddy Nynes, leder for konserngruppen i Kongsberg Gruppen ASA.

Nye krav om null- og lavutslippsteknologi innen 2025 for ferger og hurtigbåter gjør at det offentlige skal bestille mange nye fartøyer framover. 

- La oss ikke gå i fella enda en gang og gi offentlige kontrakter til Nederland, avslutter Nynes.

Del på Facebook LinkedIn Instagram