Hvordan arrangere et faglig kurs for bioingeniører?
Vil du styrke fagmiljøet og fagkompetansen på arbeidsplassen gjennom lokal faglig aktivitet i form av et kurs eller fagdag? Her får du råd, sjekklister og nyttige verktøy for å planlegge og gjennomføre faglige arrangementer – enten fysisk eller digitalt.
Det er stort behov for faglig utvikling og nettverksbygging blant bioingeniører. Faglige kurs og seminarer bidrar til å oppdatere kompetanse, dele erfaringer og skape inspirasjon i en travel arbeidshverdag. Kurs kan også styrke fellesskapet og bidra til et sterkere fagmiljø.
Hva trenger du for å lykkes med et faglig kurs for bioingeniører?
For å sikre et godt faglig og praktisk utbytte, bør du:
- Ha en tydelig idé og målgruppe
- Velge riktig sjekkliste etter kursform
- Avklare økonomi og eventuelle honorarer
- Lage en tydelig tidsplan og fordele ansvar
- Tilrettelegge praktisk og planlegge evaluering
Hva bør du huske på når du planlegger fysiske eller digitale kurs?
NITO BFI har utviklet sjekklister som hjelper deg å holde oversikt i planleggingen – uansett kursform. Sjekklistene hjelper deg med å sikre struktur, kvalitet og framdrift i prosessen – fra første idé til ferdig arrangement.
Ofte stilte spørsmål
Hvem kan arrangere faglige kurs for bioingeniører?
Alle som jobber innen bioingeniørfaget – enten som enkeltperson, i bedriftsgrupper eller i lokale faggrupper – kan ta initiativ til å arrangere kurs. NITOs tillitsvalgte og NITO BFIs kontaktpersoner er sentrale ressurser i dette arbeidet og kan bistå i planlegging og gjennomføring.
Hva er vanlig honorar for foredragsholdere på faglige kurs?
NITO BFI anbefaler å avklare honorar tidlig i planleggingen. Vanlig honorar er 3000 kroner per forelesningstime (45 minutter). Dersom foredraget tas opp for senere bruk som læringsressurs, bør honoraret vurderes justert.
Hvordan søker du støtte til kurs for bioingeniører?
Det er mulig å søke økonomisk støtte til faglige arrangementer gjennom NITOs lokale avdelinger. Ta kontakt med din lokale avdeling for informasjon om søknadsprosess og kriterier.
Hvordan gjennomfører og evaluerer du et faglig kurs?
-
Eksempel på foreleseravtale
-
Eksempel på budsjettmal
-
Eksempel på kursinvitasjon
-
Eksempel på påmeldingsliste
-
Søknad om godkjenning av faglige kurs
-
Eksempel på kursprogram
-
Forslag til mal for kursbevis
-
Eksempel på kursbevis
-
Eksempel på evalueringsskjema
-
Eksempel på kursregnskap
-
Eksempel på honorarskjema