Oppsigelse og nedbemanning
Stresset arbeidstaker ved datamaskin som vurderer sine rettigheter ved oppsigelse
Oppsigelse

Hva gjør du hvis du får en oppsigelse?

Kan arbeidsgiver si deg opp hvis de ikke er fornøyd med jobben du gjør? Hva betyr oppsigelse grunnet arbeidstakers forhold og hvilke rettigheter har du? Vi tar deg gjennom oppsigelsesregler, saksbehandling og hvordan du kan få juridisk hjelp.

Når kan arbeidsgiver si deg opp?

På denne siden skal vi gå nærmere inn på det som kalles oppsigelse grunnet arbeidstakers forhold. Dette er en individuell oppsigelse hvor du sies opp på grunn av noe arbeidsgiver er så misfornøyd med at de vil avslutte arbeidsforholdet. 

Arbeidsgiver kan også gi en oppsigelse begrunnet i enten virksomhetens eller arbeidsgiverens forhold, så lenge dette er saklig begrunnet. Virksomhetens forhold er typisk dårlig økonomi og nedbemanning. Lær om dine rettigheter ved nedbemanning og omstilling.

Hvilke reaksjoner kan arbeidsgiver bruke?

Arbeidsgiver har fire hovedtyper reaksjoner når de er misfornøyde med jobben en arbeidstaker gjør. Det er viktig å forstå forskjellene, da de har ulike konsekvenser for deg. 

1. Oppsigelse 

Arbeidsgiver må ha saklig grunn, og du har rett til vanlig oppsigelsestid.

Begrunnelsen for en oppsigelse kan være:

  • Dårlige arbeidsprestasjoner 
  • Samarbeidsproblemer som påvirker arbeidsmiljøet negativt
  • Brudd på arbeidsplassens regler og rutiner
  • Høyt fravær uten gyldig grunn

Viktig å vite: Arbeidsgiver kan ikke kreve bedre innsats enn det som er rimelig for stillingen. Det er ikke nok at de kunne fått en bedre person - dine prestasjoner må ligge markert under forventningene.

2. Oppsigelse i prøvetid

I prøvetid er terskelen for oppsigelse lavere enn ellers. Arbeidsgiver må fremdeles ha saklig grunn, og du må ha fått nødvendig og tilstrekkelig opplæring. 

Særlige forhold ved prøvetid:

  • Kortere oppsigelsestid, vanligvis 14 dager
  • Lavere krav til dokumentasjon av arbeidsprestasjoner
  • Arbeidsgiver må likevel kunne begrunne oppsigelsen
  • Du har fortsatt rett til drøftelsesmøte

Lær mer om prøvetid

3. Endringsoppsigelse

En endringsoppsigelse er når arbeidsgiver sier opp den eksisterende arbeidsavtalen, men du får tilbud om en ny avtale.

Hva innebærer det:

  • Du får tilbud om ny stilling eller endrede arbeidsvilkår
  • Samme krav til saklighet som ved vanlig oppsigelse
  • Du kan velge å takke nei til det nye tilbudet
  • Hvis du takker nei, gjelder vanlige regler for oppsigelse

4. Avskjed

Avskjed innebærer at du må gå på dagen og lønn stanses umiddelbart. Dette er en mer alvorlig reaksjon enn oppsigelse.

Når brukes avskjed:

  • Grovt pliktbrudd eller vesentlig mislighold av arbeidsavtalen
  • Tyveri, bedrageri eller andre straffbare handlinger
  • Alvorlige brudd på lojalitetsplikten
  • Vold eller trusler på arbeidsplassen

Viktig forskjell på oppsigelse og avskjed: Ved avskjed får du ikke oppsigelsestid eller lønn i oppsigelsesperioden. Dette gjør terskelen for avskjed høy - arbeidsgiver må kunne dokumentere meget alvorlige forhold.

Hva er kravene til saksbehandlingen?

Uansett hvilken reaksjon arbeidsgiver vurderer, må de følge bestemte prosedyrer. Disse reglene er til for å beskytte deg og sikre at saken behandles rettferdig.

Før oppsigelse: Drøftelsesmøte

Arbeidsgiver skal kalle deg inn til et drøftelsesmøte før de kan si deg opp.

Hensikten med møtet er å få belyst hvorfor arbeidsgiver vurderer oppsigelse. Det er viktig at du får en begrunnelse for hvorfor de vurderer oppsigelse.

Du har rett til å ta med tillitsvalgt i drøftelsesmøtet. Både for å støtte deg og for å ha en til som får med seg hva som blir sagt.

Dine rettigheter i drøftelsesmøtet:

  • Du skal få en tydelig begrunnelse for hvorfor oppsigelse vurderes
  • Du kan komme med innvendinger og forklaringer
  • Du kan foreslå alternative løsninger

Dette er viktig når du skal i drøftelsesmøte - få 5 konkrete tips

Finnes det alternative løsninger?

Arbeidsgiver skal vurdere om det er mulig å tilby andre arbeidsoppgaver eller en annen stilling som et alternativ til oppsigelse. En alternativ løsning kan også være en oppfølgingsplan i nåværende stilling. Kanskje kan arbeidsgiver tilby ytterligere oppæring eller kursing?

Noen ganger blir arbeidstaker og arbeidsgiver enige om å avslutte arbeidsforholdet med en sluttavtale. 

Hvordan sikrer du en god sluttavtale?

Krav til selve oppsigelsen

En oppsigelse skal skje skriftlig og inneholde opplysninger om

  • din rett til å kreve forhandlingsmøte
  • din rett til å reise søksmål
  • frister for å reise søksmål
  • hvem som er arbeidsgiver og eventuelt kan saksøkes

Mangler noe av dette? Da kan oppsigelsen være ugyldig, selv om arbeidsgiver hadde saklig grunn.

Oppsigelsesfrister

  • Vanlig oppsigelsestid er tre måneder. Se hva som står i arbeidsavtalen din
  • Oppsigelsestid utvides ved lang ansettelse og økt alder
  • I prøvetid er oppsigelsestiden kortere, vanligvis 14 dager
  • Ved avskjed er det ingen oppsigelsestid

Du har krav på attest

Du har krav på attest fra arbeidsgiver, også om du sies opp. Attesten skal inneholde

  • navn
  • fødselsdato
  • hva arbeidet har bestått i
  • arbeidsforholdets varighet

  Arbeidsgiver kan ikke nekte å gi attest eller forsinke den unødig.  

Uenig i oppsigelsen? Du kan kreve forhandlinger

Hvis du mener oppsigelsen er usaklig, kan du kreve forhandlinger med arbeidsgiver. Krav om forhandlinger må være mottatt av arbeidsgiver senest innen to uker etter at du har mottatt oppsigelsen.

Du kan kreve å stå i stillingen til saken er avgjort ved rettskraftig dom, forutsatt at søksmål er reist innen fristen.

Viktige frister:

  • To uker for å kreve forhandlinger
  • Vanligvis åtte uker for å reise søksmål (sjekk oppsigelsen)
  • Fristene løper fra du mottok oppsigelsen

Hva kan NITO hjelpe deg med?

Tillitsvalgte - din første kontakt

Din tillitsvalgt kjenner de lokale forholdene og kan gi verdifull støtte:

  • Vurdering av om oppsigelsen virker saklig
  • Støtte i drøftelsesmøtet
  • Hjelp til å finne alternative løsninger
  • Kontakt med NITO sentralt ved behov

Finn din tillitsvalgt

Juridisk ekspertise

NITO-advokatene kan hjelpe deg med:

  • Juridisk vurdering av oppsigelsen
  • Veiledning om dine rettigheter
  • Bistand i forhandlinger med arbeidsgiver
  • Bistand til å forhandle frem en sluttpakke
  • Representasjon i eventuelle rettssaker

Få hjelp fra NITO

Praktisk støtte

NITO kan også bidra med:

  • Rådgiver fra sekretariatet på forhandlingsmøter
  • Støtte i jobbsøkingsprosessen

Få hjelp fra NITO

Ofte stilte spørsmål om oppsigelse

Kan jeg bli sagt opp uten varsel?

Nei, med mindre det er snakk om avskjed ved grovt pliktbrudd. Ved vanlig oppsigelse har du alltid rett til oppsigelsestid.

Hvor lang oppsigelsestid har jeg?

Vanligvis tre måneder etter prøvetid, men sjekk arbeidsavtalen din. Den kan ha lengre frister.

Kan jeg kreve å stå i stillingen hvis jeg saksøker?

Ja, hvis du reiser søksmål innen fristen og mener oppsigelsen er usaklig.

Hva hvis arbeidsgiver ikke vil gi meg attest?

Du har lovfestet rett til attest. Kontakt NITO hvis arbeidsgiver nekter eller forsinker.

Kan jeg få økonomisk kompensasjon ved usaklig oppsigelse?

Ja, du kan kreve erstatning for økonomisk tap og oppreisning. NITO kan hjelpe deg vurdere dette.

Hvor lang tid har jeg på å reagere?

Du har to uker for å kreve forhandlinger, vanligvis åtte uker for søksmål. Fristene står i oppsigelsen.

Ring NITOs vakttelefon

Det er best om du sender inn en sak. Dersom det ikke går, ring oss hverdager 9-15.

Del på Facebook LinkedIn Instagram