Da den svenske avisen Expressen skulle ta egne undervannsbilder av et av de ødelagte gassrørene mellom Russland og Tyskland kontaktet de dronepilot-eksperten Trond Larsen og selskapet Blueye Robotics.
- Da vi satt i båten begynte det plutselig å bli virkelig, men samtidig visste vi jo ikke sikkert om det kom til å være forhold til å dykke, samt at det alltid er usikkert hva som skjer når vi kommer ut.
- Vi hadde kontakt med svensk kystvakt i god tid før vi dro ut, men dette var svært nært grensa til dansk territorium, og i en slik situasjon kan reglene endre seg fort. Men jeg kan jo innrømme at det begynte å bli mer spennende jo lenger ut vi kom, sier Larsen.
Larsen er en av utstillerne du kan møte på NITO-arrangementet Drones in the Dark.
Dronekjendis over natta
27. september bekreftet det svenske Sjöfartsverket at det var lekkasje fra gassrørledningene Nord Stream i Østersjøen. Rørledningene frakter naturgass fra Russland til Tyskland. At det var Blueye-bildene av Nord Stream-bildene som skulle gå viralt, kunne ingen se for seg.
- Selv om undervannsdronene våre er svært enkle å bruke, så var det vanskelige forhold med svært dårlig sikt og mye bevegelse. Jeg ble selvfølgelig veldig glad når jeg forstod at jeg hadde funnet den skadde delen av røret.
- Hva slags inntrykk sitter dere igjen med?
- Alt for mange inntrykk. Det har vært en veldig spesiell tid for oss i Blueye. Fra å være en liten bedrift i Trondheim som jobber knallhardt med å nå ut med teknologien vår til mulige brukere, til plutselig å ha fulle e-post innboks og ringes ned av media som vil ha mer informasjon. Det er litt spesielt å måtte sende melding til kona at jeg kommer sent hjem fra jobb, for New York Times vil ha en prat med oss, sier Larsen.
Test en kjendis-drone
NITO-arrangementet Drones in the Dark byr på mye spennende. Ekstra gøy, synes Larsen det er å kunne la andre få prøve dronen de brukte ved Nord Stream.
- Du skal få en fin mulighet å teste en kjendis-drone, ler dronepiloten.
Larsen forteller at det viktigste for dem er å vise folk der ute at teknologien er tilgjengelig for de fleste. Ved å la gjestene på konferansen kjøre dronene til Blueye, praktisk talt uten opplæring, håper de å vise at du ikke trenger å være drone/ROV-spesialist for å kjøre undervannsdroner.
- Jeg kan sjekke inn dronen som bagasje på flyet, reise ned til Sverige, dure ut i Østersjøen i en helt vanlig 29-fots motorbåt og være først i verden med å dele bilder fra ødelagte gassrør på 80 meters dyp.
- De færreste har internasjonale gassrør de trenger å inspisere, men for de fleste vil lekkasje på et vannrør, en skade på en strømledning eller en grunnstøting med båt være ille nok til å ødelegge uka, sier han.
Les om forsikring av drone: Må jeg forsikre drona mi?