Da den svenske avisen Expressen skulle ta egne undervannsbilder av et av de ødelagte gassrørene mellom Russland og Tyskland kontaktet de dronepilot-eksperten Trond Larsen og selskapet Blueye Robotics.

IMG_2719 Foto Blueye robotics.jpg
Trond Larsen, Technical Sales Engineer hos Blueye Robotics. (Foto: Blueye)

- Da vi satt i båten begynte det plutselig å bli virkelig, men samtidig visste vi jo ikke sikkert om det kom til å være forhold til å dykke, samt at det alltid er usikkert hva som skjer når vi kommer ut.

- Vi hadde kontakt med svensk kystvakt i god tid før vi dro ut, men dette var svært nært grensa til dansk territorium, og i en slik situasjon kan reglene endre seg fort. Men jeg kan jo innrømme at det begynte å bli mer spennende jo lenger ut vi kom, sier Larsen.

Larsen er en av utstillerne du kan møte på NITO-arrangementet Drones in the Dark.

Må jeg forsikre drona mi?

Dronekjendis over natta

27. september bekreftet det svenske Sjöfartsverket at det var lekkasje fra gassrørledningene Nord Stream i Østersjøen. Rørledningene frakter naturgass fra Russland til Tyskland. At det var Blueye-bildene av Nord Stream-bildene som skulle gå viralt, kunne ingen se for seg.

- Selv om undervannsdronene våre er svært enkle å bruke, så var det vanskelige forhold med svært dårlig sikt og mye bevegelse. Jeg ble selvfølgelig veldig glad når jeg forstod at jeg hadde funnet den skadde delen av røret.

- Hva slags inntrykk sitter dere igjen med?

- Alt for mange inntrykk. Det har vært en veldig spesiell tid for oss i Blueye. Fra å være en liten bedrift i Trondheim som jobber knallhardt med å nå ut med teknologien vår til mulige brukere, til plutselig å ha fulle e-post innboks og ringes ned av media som vil ha mer informasjon. Det er litt spesielt å måtte sende melding til kona at jeg kommer sent hjem fra jobb, for New York Times vil ha en prat med oss, sier Larsen.

DSCF6157.jpg
Trond Larsen, Technical Sales Engineer hos Blueye Robotics. (Foto: Blueye)

Test en kjendis-drone

NITO-arrangementet Drones in the Dark byr på mye spennende. Ekstra gøy, synes Larsen det er å kunne la andre få prøve dronen de brukte ved Nord Stream.

- Du skal få en fin mulighet å teste en kjendis-drone, ler dronepiloten.

Larsen forteller at det viktigste for dem er å vise folk der ute at teknologien er tilgjengelig for de fleste. Ved å la gjestene på konferansen kjøre dronene til Blueye, praktisk talt uten opplæring, håper de å vise at du ikke trenger å være drone/ROV-spesialist for å kjøre undervannsdroner.

- Jeg kan sjekke inn dronen som bagasje på flyet, reise ned til Sverige, dure ut i Østersjøen i en helt vanlig 29-fots motorbåt og være først i verden med å dele bilder fra ødelagte gassrør på 80 meters dyp. 

- De færreste har internasjonale gassrør de trenger å inspisere, men for de fleste vil lekkasje på et vannrør, en skade på en strømledning eller en grunnstøting med båt være ille nok til å ødelegge uka, sier han.

Les om forsikring av drone: Må jeg forsikre drona mi?