9 tips til hvordan skrive masteroppgave
Å skrive masteroppgave kan være overveldende. Her er ni praktiske tips som gjør det enklere å skrive en god masteroppgave og komme i mål uten å miste motivasjonen.
Prestasjonskrav, tidsfrister og forventninger – å skrive masteroppgave er for mange en intens og krevende prosess. Du kjenner kanskje på presset både fra deg selv, veilederen, professoren og medstudentene. Derfor gjelder det å finne gode strategier og verktøy som gjør det lettere å holde fokus og jobbe effektivt.
Ni tips som hjelper deg å skrive en solid masteroppgave:
-
Finn et tema du brenner for
Først ut på listen er et punkt som ikke akkurat overrasker. Men punktet har godt av å bli gjentatt en gang for mye enn en gang for lite. Masteroppgaven består av et tungt stykke analysearbeid som kun kan gjennomføres av deg.
For å lykkes med et slikt arbeid, er det lurt at du identifiserer hvilke temaer innen ditt fagfelt du brenner for.
-
Lag en plan for gjennomføringen, og følg den
Ikke utsett å komme i gang, start tidlig. Etabler faste skriverutiner, og ikke skriv kun når du har lyst.
En detaljert framdriftsplan gjør hele prosessen mye enklere å forholde seg til. Den vil også hjelpe deg til å gjennomføre innen fristen.
-
Ha riktig veileder
Om du kan; skaff deg en veileder du har god kjemi med. Bytt veileder om du mener det faglige utbyttet eller kjemien ikke stemmer.
Det kan også være en god ide å sjekke ut NITO sin oversikt over kurs og arrangementer. Kanskje er det et kurs som kan være til stor hjelp på veien?
-
Ha jevnlig kontakt med veileder
Jevnlig kontakt med veilederen er lurt å ha for å sørge for at du er på riktig vei med masteroppgaven. Ikke vent for lenge før du har det første møtet.
-
Husk å ta pauser
Lag gode rutiner når det gjelder pauser. Kom deg ut i frisk luft regelmessig, og kjør en variasjon mellom kortere og lengre pauser, avhengig av når på døgnet vi snakker.
Det er nemlig forsket på hva som er mest effektivt av korte og lange pauser. Det anbefales at kortere pauser er best tidligere på dagen, hvor vi generelt har mer energi. De lengre pausene kan tas senere på dagen, når vi trenger mer oppladning.
Du kan lese mer om pauser og få andre gode tips i denne artikkelen også.
-
Ha kontroll på alle kildene dine
Gjør det til en vane å notere referanser underveis. Lag et system som passer din måte å jobbe på.
-
Gi oppgaven en X-faktor
Ta en «fot i bakken», finn ut om det er et poeng eller noe spesielt du kan implementere som kan løfte oppgaven ytterligere.
Lytt til podcaster, ta en ekstra telefon, kontakt en bedrift eller en offentlig instans, og så videre. Sjekk om det er noen kilder du har oversett.
-
Sørg for at oppgaven ikke har skrivefeil
Selv etter å ha lest igjennom flere ganger på egenhånd, kan du bli «blind» på det du har skrevet og hvordan du har formulert deg.
Derfor kan det være lurt å la en annen skrivedyktig person lese igjennom for å rette og avdekke åpenbare feil.
-
Vit når nok er nok
Våg å sette punktum for arbeidet ditt. Å stadig legge inn mer gjør ikke nødvendigvis oppgaven bedre.
Har du ikke kommet i gang enda, vet du etter å ha lest dette hva du skal gjøre. Kom i gang nå.
Lykke til med oppgaven!