Lønn og arbeidsforhold

Retningslinjer for bistand i arbeidslivssaker

Trenger du bistand i spørsmål om lønns- og arbeidsvilkår, anbefaler vi at du først tar kontakt med tillitsvalgt på din arbeidsplass – tillitsvalgte kjenner de lokale forholdene. Du kan også ta kontakt med NITOs sekretariat. Vilkårene for bistand fra sekretariatet finner du her.

Retningslinjene er vedtatt av hovedstyret i NITO 23. oktober 2025 og trer i kraft fra 1. januar 2026.

1. Vilkår for bistand

1.1 NITO bistår NITO-medlemmer

  • Du må ha blitt medlem minst 3 måneder før saken din aktualiserte seg.
  • Du må være medlem og forbli medlem så lenge bistand gis. Du kan ikke ha vært utmeldt i perioden fra saken aktualiserte seg til du ber om bistand.
  • Når du har meldt deg inn, har du rett til å få en gjennomgang av ny arbeidskontrakt hos fremtidig arbeidsgiver fra første dag av medlemskapet.
  • For å få bistand kan du ikke skylde kontingent til NITO og du må betale kontingent fortløpende.
  • Bistand gis ikke til medlemmer som kun betaler pensjonistkontingent.

1.2 NITO bistår i saker du har som arbeidstaker

Du kan få bistand i saker om lønns- og arbeidsvilkår overfor arbeidsgiveren din i egenskap av at du er arbeidstaker. Du kan etter en vurdering også få bistand i andre saker som vedrører arbeidsforholdet, men som ikke er direkte overfor arbeidsgiver.

I noen saker kan lønns- og arbeidsvilkår være knyttet opp mot tariffavtale som NITO er tariffpart i. I saker som omhandler fortolkning av tariffavtale, der NITO må vurdere å bruke tariffavtalens tvistebestemmelser, gjelder ikke disse retningslinjene.

Dersom du har tillitsvalgt, må du fortrinnsvis kontakte din tillitsvalgte for å få avklart om vedkommende kan hjelpe deg.

1.3 NITO bistår ikke dersom du har bistand fra annen rådgiver

NITO gir deg ikke bistand dersom du har en annen advokat eller rådgiver i samme sak.

NITO overtar ikke saker som allerede er påbegynt av annen advokat eller rådgiver.

NITO gir bistand etter norsk rett og jurisdiksjon. NITO gir ikke bistand i saker for utenlandske domstoler eller etter utenlandsk rett.

2. Bistand fra NITO

Når du ber om bistand, vurderer vi først problemstillingen din. Basert på dette avgjør vi om vi kan hjelpe deg videre og i så fall hvordan vi kan hjelpe deg.

Hvis NITO vurderer saken din som egnet for advokatbistand, vil den bli overført til NITOs advokater. Se punkt 3 for nærmere informasjon om denne typen bistand.

Vi kan også vurdere saken din som egnet for annen type bistand. Da vil den håndteres av rådgivere i NITO, med egnet kompetanse til å bistå deg i saken.

NITO kan i særskilte tilfeller i stedet tilby bistand fra ekstern advokat eller rådgiver. NITO bestemmer hvilken advokat eller rådgiver som skal brukes og omfanget av slik bistand.

I saker som krever spesiell juridisk eller teknisk kompetanse, kan NITO begrense bistanden til kun å gjelde enkelte sider av saken / saksforholdet.

NITO kan avslutte bistanden når vi vurderer at saken din har kommet til et punkt der vi ikke lengre finner det hensiktsmessig å bistå. Du må gi alle relevante saksopplysninger og bidra på best mulig måte slik at NITO kan foreta en helhetlig vurdering av saken. Dersom du ikke følger råd og anbefaling fra NITO, kan NITO stanse bistanden og frasi seg saken. Det samme gjelder dersom du gir feilaktige eller ufullstendige opplysninger om saken, eller det foreligger andre spesielle omstendigheter som vanskeliggjør samarbeid mellom deg og NITO.

Dersom du ikke får bistand, kan en klage rettes til direktør for arbeidsliv. NITO forutsetter at klagen er begrunnet i at våre retningslinjer for bistand ikke er fulgt, og i så fall på hvilke(t) punkt(er).

3. Nærmere om bistand fra NITO sine advokater

NITO sin advokatvirksomhet er regulert av Lov om advokater og andre som yter rettslig bistand (advokatloven) (lovdata.no).

Advokatene i NITO er underlagt regler om taushetsplikt, jf. reguleringene over. For å hjelpe deg best mulig, diskuterer advokatene våre saker seg imellom. Advokatsekretær får også tilgang til sakens dokumenter.

Advokatbistanden består i første omgang av en juridisk vurdering av saken din.

Hvis advokaten vurderer det som hensiktsmessig, kan det gis ytterligere bistand i saken din, eller i deler av sakskomplekset ditt. Dette kan også innebære at saken følges opp av andre enn advokatene.

Hvis saken har kommet til det punktet at den ikke lar seg løse, gjøres det en konkret helhetsvurdering av om NITO tilbyr fortsatt juridisk bistand i saken for domstolene eller annet tvisteløsningsorgan. Dette gjøres av en prosessgruppe blant NITO sine advokater.

Dersom advokatene i NITO har besluttet å støtte rettslige skritt, dekker vi alle kostnader til advokatbistand når saken håndteres av NITO. Dette gjelder også eventuelle sakskostnader fra motparten. Dersom du vinner frem med saken din, har NITO krav på tilkjente sakskostnader.

Du må gi alle relevante saksopplysninger og bidra på best mulig måte slik at advokatene i NITO kan foreta en helhetlig vurdering av saken. Dersom du ikke følger råd og anbefaling fra advokatene i NITO, kan NITO stanse bistanden og frasi seg saken. Det samme gjelder dersom du gir feilaktige eller ufullstendige opplysninger om saken, eller det foreligger andre spesielle omstendigheter som vanskeliggjør samarbeid mellom deg og advokatene i NITO.

Advokatene i NITO kan avslutte bistanden når vi vurderer at saken din har kommet til et punkt der det vurderes at det ikke lengre finnes hensiktsmessig å bistå.

Dersom NITO avslutter juridisk bistand av årsaker som fremgår av de to foregående avsnittene, dekker ikke NITO motpartens påløpte eller fremtidige sakskostnader.

Del på Facebook LinkedIn Instagram